Financiële bespreking

Inleiding financiële bespreking

Terug naar navigatie - Inleiding financiƫle bespreking - Inleiding

De opvolgingsrapportering wordt sinds 2020 door de decreetgever opgelegd en moet minstens de volgende elementen bevatten:

  • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan,
  • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar,  
  • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan,
  • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

De stand van zaken rond de prioritaire actieplannen wordt besproken in de beleidsevaluatie. Voor het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar presenteren wij schema T2 dat ook in het meerjarenplan en de jaarrekening aan bod komt. We vervolgen met een financiële bespreking en de opsomming van de (gewijzigde) financiële risico's.

De cijfers die hieronder worden besproken, kunnen licht afwijken van de cijfers die elders in de verschillende schema’s worden getoond. Dit heeft louter te maken met het moment waarop de cijfers werden opgehaald uit de boekhouding en eventuele boekingen die nadien nog zouden zijn gebeurd.

Bespreking van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard

Exploitatie

Inleiding

Terug naar navigatie - Exploitatie - Inleiding

Deze rubriek bevat de dagelijkse uitgaven en ontvangsten. We volgen de budgetten op aan de hand van een matrix die de gegevens opdeelt naar soort.

Uitgaven

 

Ontvangsten

60/61

goederen en diensten

 

70

verkopen en prestaties

62

lonen

 

73

fiscale ontvangsten

64

andere uitgaven

 

74

subsidies en recuperaties

649

toegestane subsidies

 

75

financiële ontvangsten

65

financiële uitgaven

 

 

 

 

Deze onderverdeling hanteren we bij de bespreking van de meerjarenplanning en in de jaarrekening. Het is een indeling die we ook terugvinden in het vennootschapsboekhouden.

Exploitatieuitgaven

Terug naar navigatie - Exploitatie - Exploitatieuitgaven

I. Exploitatieuitgaven

Rek 2025

Mjp 2025

%

 A 1. Goederen en diensten

5.577.693

13.509.276

41,3%

 A 2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen

21.148.241

45.365.609

46,6%

 A 3. Individuele hulpverlening door het OCMW

1.974.324

3.264.200

60,5%

 A 4. Toegestane werkingssubsidies

4.250.652

8.860.312

48,0%

 A 5. Andere operationele uitgaven

27.387

97.600

28,1%

 B 1. Rente, commissies en kosten verbonden aan schulden

1.029.268

1.890.700

54,4%

 B 2. Andere financiële uitgaven

849

2.700

31,4%

TOTAAL EXPLOITATIEUITGAVEN

34.008.414

72.990.397

46,6%

 

Per 30 juni hebben we 46.6% van de gebudgetteerde exploitatieuitgaven geboekt.

I.A.1: Goederen en diensten

Geboekt                      41,3%

Opmerkingen

Halverwege het jaar hebben we 41,3% van het voorziene budget voor goederen en diensten opgebruikt. Dit ligt in de lijn van vorig jaar.

Een aanzienlijk deel van de uitgaven voor de aankoop van goederen en diensten hebben betrekking op elektriciteits- en gasfacturen. In onderstaande grafiek zien we de evolutie van deze uitgaven in de tijd. Hieruit blijkt dat het verbruik van 2025 hoger is dan in 2024, maar nog altijd veel lager dan in de periode 2021-2023, wat te verklaren is door de genomen energiebesparende maatregelen en het normaliseren van de energieprijzen na de energiecrisis. De uitgaven voor energie zijn wel hoger dan wat gebudgetteerd werd. Midden 2025 werd 64% van het voorziene budget uitgegeven, voornamelijk omwille een stijging van de energieprijzen op de internationale markten.

 

 

I.A.2: Lonen

Geboekt                      46,6%

Opmerkingen

De loonkosten vallen in het schema T2 als volgt uiteen.

I. Exploitatieuitgaven

Rek 2025

Mjp 2025

%

 A 2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen

21.148.241

45.365.609

46,6%

   a. Politiek personeel

431.916

732.940

58,9%

   b. Vastbenoemd niet-onderwijzend personeel

3.212.551

9.768.039

32,9%

   c. Niet-vastbenoemd niet-onderwijzend personeel

9.243.106

18.533.660

49,9%

   d. Onderwijzend personeel ten laste van het bestuur

4.660

259.100

1,8%

   e. Onderwijzend personeel ten laste van andere overh.

7.668.867

14.613.540

52,5%

   f. Andere personeelskosten

408.282

1.167.630

35,0%

   g. Pensioenen

178.859

290.700

61,5%

 

Gedurende de eerste zes maanden van 2025 realiseerden we 46,6% van het loonbudget. Bij de opmaak van dit budget zijn we uitgegaan van twee indexsprongen in 2025: februari en september (met telkens een verhoging van lonen twee maanden later). In maart werden de lonen verhoogd met 2% naar aanleiding van de overschrijding van de spilindex in januari. We verwachten geen verdere verhoging in 2025.

De realisatiegraad van ons “eigen personeel” (“B. Vastbenoemd personeel” en “C. Niet-vastbenoemd personeel”) bedraagt 44,0%. Onderstaande grafieken geven de realisatiegraad op maandbasis weer.

 

I.A.3: Individuele hulpverlening door het OCMW

Geboekt                      60,4%

Opmerkingen

Voor deze rubriek stellen we vast dat we de voorbije maanden 60,5% van het voorziene budget hebben uitgegeven. Een belangrijke indicatie van de evolutie van dit budget zijn de uitgekeerde leeflonen per maand. De onderstaande grafiek brengt het gewogen gemiddelde sinds 2015 in beeld: de uitschieters worden zo uitgevlakt om beter een tendens te kunnen onderscheiden. We stellen een forse toename vast sinds begin dit jaar

De onderstaande grafiek toont de werkelijk uitgekeerde bedragen van 2020 tot en met medio 2025. Ook hier zien we een toename sinds begin 2025.

I.A.4: Toegestane werkingssubsidies

Geboekt                      48%

Opmerkingen

In het schema T2 worden deze subsidies verder uitgesplitst per type begunstigde.

I. Exploitatieuitgaven

Rek 2025

Mjp 2025

%

A 4. Toegestane werkingssubsidies

4.250.652

8.860.312

48,0%

   - aan de eigen autonome gemeentebedrijven (AGB)

496.224

1.113.000

44,6%

   - aan de politiezone

2.677.428

5.354.855

50,0%

   - aan de hulpverleningszone

636.990

1.150.000

55,4%

   - aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

75.966

43.500

174,6%

   - aan besturen van de eredienst

130.501

142.540

91,6%

   - aan andere begunstigden

233.543

1.056.417

22,1%

 

  • De toelagen van het AGB gebeuren onder de vorm van prijssubsidies die per kwartaal worden uitgekeerd.  
  • De toelagen voor de politie- en hulpverleningszone worden maandelijks uitbetaald a rato van 1/12de van het vooropgestelde budget. Na zes maanden bereiken deze toelagen dan ook een realisatiegraad van exact 50% van het budget.
  • De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS) hebben betrekking op de overeenkomst met Werkmaat vzw – Fietspunt en Streekvereniging Zuidrand.
  • De toelagen voor de erediensten worden grotendeels in het begin van het jaar aan de parochies betaald.
  • De “andere begunstigden” realiseren zich onder het vooropgestelde budget. De volgende tabel geeft een detail van deze uitgaven weer.
 

Rek 2025

Mjp 2025

%

ToegestanE werkingssubsidies aan

Andere begunstigden

221.532

998.997

22,2%

ANDERE

183

2.000

9,1%

DEELMOBILITEIT

231

2.000

11,6%

IDEËENFABRIEK

11.173

20.000

55,9%

INZAMELEN HERBRUIKBARE GOEDEREN

64.124

61.570

104,1%

KADERVORMING

0

2.000

0,0%

MANTELZORGTOELAGE

0

65.000

0,0%

MONDIAAL BELEID

0

87.000

0,0%

NASCHOOLSE KINDEROPVANG

29.640

40.000

74,1%

OCHTEND-MIDDAG-AVONDOPVANG

59.965

98.800

60,7%

ONTHAALOUDERS

0

2.000

0,0%

PERSONENALARMSYSTEEM

0

14.000

0,0%

RATIONEEL ENERGIEGEBRUIK/WATER

35.886

100.000

35,9%

SAMENWERKINGSOVEREENKOMSTEN

1.336

317.827

0,4%

STARTERSSUBSIDIE

3.750

10.000

37,5%

STRAAT EN BUURTFEESTEN

1.005

11.000

9,1%

VERENIGINGEN

0

132.800

0,0%

VERHUUR FEESTMATERIAAL

12.740

25.000

51,0%

WONEN

1.500

8.000

18,8%

 

Een aantal subsidiereglementen, zoals voor de verenigingen, mondiaal beleid, mantelzorgtoelage en personenalarmsysteem worden pas later op het jaar toegepast.

De uitbetalingen onder de rubriek ‘Samenwerkingsovereenkomsten’ betreffen de doorstorting van een deel van de WSE-subsidies aan diverse lokale actoren zoals Vagga en Arktos.

I.A.5: Andere operationele uitgaven

Geboekt                      28,1%

Opmerkingen

De rekening “Andere operationele uitgaven” omvat voornamelijk de onroerende voorheffing die we moeten betalen. De uitgaven hiervoor situeren gebeuren hoofdzakelijk in de tweede jaarhelft.

I.B.1: Financiële uitgaven

Geboekt                      54,4%

Opmerkingen

De interestlasten van de leningen tot en met vervaldag 30 juni 2025 werden betaald en aangerekend in de eerste twee kwartalen. Verder zijn de boekingen m.b.t. de DBFM-projecten Scholen van Morgen in het tweede kwartaal opgenomen, evenals de betaalde interesten naar aanleiding van de uitgiftes van commercial paper. Er werd in 2025 meer dan andere jaren gebruik gemaakt van commercial paper, omwille van de mismatch tussen de uitgaven (dit jaar vnl. in de eerste jaarhelft) en de inkomsten (traditioneel vnl. in de tweede jaarhelft).

Samenvatting exploitatieuitgaven: realisatiegraad per uitgavensoort

Geboekt                      45,8%

Exploitatieontvangsten

Terug naar navigatie - Exploitatie - Exploitatieontvangsten

In het schema T2 worden de exploitatieontvangsten als volgt gerapporteerd.

II. Exploitatieontvangsten

Rek 2025

Mjp 2025

%

A 1. Ontvangsten uit de werking

3.846.785

10.171.850

37,8%

A 2. Fiscale ontvangsten en boetes

4.706.502

27.190.777

17,3%

A 3. Werkingssubsidies

16.650.075

35.029.322

47,5%

A 4. Recuperatie individuele hulpverlening

232.253

282.700

82,2%

A 5. Andere operationele ontvangsten

206.589

745.720

27,7%

B. Financiële ontvangsten

325.563

1.426.180

22,8%

TOTAAL EXPLOITATIEONTVANGSTEN

25.967.767

74.846.549

34,7%

 

We realiseren dus 34,7% van onze ontvangsten op 30 juni.

II.A.1: Ontvangsten uit de werking

Geboekt                      37,8%

Opmerkingen

In deze rubriek worden de RIZIV-ontvangsten geboekt en de ontvangsten uit prestaties zoals de facturatie van de verschillende diensten van het lokaal bestuur, huuropbrengsten, de verkoop van cadeaubonnen, inschrijvingsgelden, …

II.A.2: Fiscale ontvangsten

Geboekt                      17,3%

Opmerkingen

De fiscale ontvangsten bevatten voornamelijk de opcentiemen op de onroerende voorheffing en de aanvullende belasting op de personenbelasting die worden ingeboekt a rato van de ontvangen voorschotten. Voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing worden de te verwachten voorschotten op basis van de promessebrieven ingeboekt, gekoppeld aan de betreffende maand. Traditioneel ontvangen we het gros van deze ontvangsten in de tweede jaarhelft.

II.A.3: Werkingssubsidies

Geboekt                      47,5%

Opmerkingen

In de rubriek werkingssubsidies worden de personeelssubsidies geboekt (incl. sociale Maribel), de bijdrage van de overheid in het onderwijzend personeel, het gemeentefonds en diverse andere (project-)subsidies. Recurrente subsidies worden ingeschreven voor 100% van het budget als het definitieve bedrag niet gekend is. Projectsubsidies worden pas opgenomen van zodra we de promessebrief van de subsidiërende overheid ontvangen.

II.B: Financiële ontvangsten

Geboekt                      22,8%

Opmerkingen

De financiële ontvangsten, die vooral bestaan uit de dividenden uit deelnemingen, worden traditioneel in het tweede deel van het jaar ontvangen. We gaan uit van een 100% realisatie tegen het einde van het jaar.

Samenvatting van de exploitatieontvangsten: realisatiegraad per ontvangstensoort

Geboekt                      38,9%

  • De ontvangsten uit de werking blijven onder het vooropgestelde budget.
  • De fiscale ontvangsten realiseren zich naar gewoonte traag; we hebben geen indicatie dat we niet 100% van het budget zullen realiseren.
  • De werkingssubsidies realiseren zich volgens budget.
  • De financiële ontvangsten bedragen minder dan 50% van het jaarbudget, maar zullen we zoals vooropgesteld ontvangen.
  • In lijn met de toegenomen uitgaven voor individuele hulpverlening liggen ook de recuperaties van individuele hulpverlening boven de 50% van het jaarlijkse  budget.

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen - Inleiding

Het schema T2 splitst de investeringsbudgetten op per soort. Omdat we deze budgetten achterliggend per project bijhouden, is het waardevol om deze insteek te behouden bij de rapportage. We voorzagen de volgende budgetten in 2025 per investeringsproject.

Investeringsproject

Uitgaven

Ontvangsten

IP-01 STADHUIS

6.397.565

0

IP-03 STADSTERRAS

0

3.231.600

IP-04 NIEUWE STADSWERKEN

379.904

2.890.000

IP-05 OPTIMALISATIE PATRIMONIUM

0

4.523.343

IP-06 VERBETEREN VAN HET STADSBEELD

1.454.610

171.052

IP-08 HUISVESTING SPECIFIEKE DOELGROEPEN

881.367

454.750

IP-09 ONDERHOUD GEBOUWEN

1.427.367

0

IP-10 RUP's

41.138

0

IP-11 ROERENDE GOEDEREN

628.362

0

IP-12 EXTERNE BESTUREN

343.706

1.020.800

IP-13 ICT

297.875

0

IP-15 VERBETEREN VRIJETIJDSPATRIMONIUM

216.912

0

IP-19 TRAGE WEGENNETWERK

73.300

0

IP-20 VERKEERSVEILIGHEID

277.496

0

IP-22 WELZIJNSHUIS

27.407

0

IP-24 DIGITALISERING INTERNE EN EXTERNE WERKING

346.653

131.183

IP-25 RENOVATIE GAW MEERMINNE

193.843

0

IP-27 DIGIBANK ZORA WERKT

25.000

0

IP-21 OVERNAME OPENBAAR VERLICHTINGSNET DOOR FLUVIUS

360.000

0

Eindtotaal

13.372.505

12.422.727

 

In de bundel van het meerjarenplan wordt de inhoud van deze projecten verder toegelicht.

Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - Investeringen - Investeringsuitgaven

De uitgaven worden per project gerapporteerd. Het budget valt uiteen in de volgende fasen:

  • gefactureerd: de investering is uitgevoerd en gefactureerd,
  • in bestelling: de investering is gegund en de bestelling geplaatst,
  • gepland: het budget is ingepland, de aankoopprocedure is opgestart of zal weldra opstarten.

Investeringsproject

BUDGET

Gefactureerd

In bestelling

Gepland

IP-01 STADHUIS

6.397.565

4.672.170

870.011

855.383

IP-03 STADSTERRAS

0

0

0

0

IP-04 NIEUWE STADSWERKEN

379.904

117.972

32.963

228.969

IP-06 VERBETEREN VAN HET STADSBEELD

1.454.610

537.091

373.818

543.700

IP-08 HUISVESTING SPECIFIEKE DOELGROEPEN

881.367

730.316

149.527

1.524

IP-09 ONDERHOUD GEBOUWEN

1.427.367

172.445

0

997.333

IP-10 RUP's

41.138

0

31.144

9.994

IP-11 ROERENDE GOEDEREN

628.362

80.883

29.797

517.681

IP-12 EXTERNE BESTUREN

343.706

4.681

0

339.025

IP-13 ICT

297.875

104.110

35.724

158.042

IP-15 VERBETEREN VRIJETIJDSPATRIMONIUM

216.912

156.525

1.922

58.465

IP-19 TRAGE WEGENNETWERK

73.300

0

27.500

45.800

IP-20 VERKEERSVEILIGHEID

277.496

73.786

67.728

135.982

IP-21 OVERNAME OPENBAAR VERLICHTINGSNET DOOR FLUVIUS

360.000

0

0

360.000

IP-22 WELZIJNSHUIS

27.407

60.155

4.283

-37.031

IP-24 DIGITALISERING INTERNE EN EXTERNE WERKING

346.653

31.553

159.887

155.212

IP-25 RENOVATIE GAW MEERMINNE

193.843

0

0

193.843

IP-27 DIGIBANK ZORA WERKT

25.000

0

0

25.000

Eindtotaal

13.372.505

6.741.689

2.041.894

4.588.921

 

Bespreking van de belangrijkste projecten

IP-01 Stadhuis

De verbouwing van het Stadhuis gaat de eindfase in.

IP-04 Nieuwe stadwerken

Het budget werd in 2025 vooral gebruikt voor de aankoop van een vorkheftruck voor het magazijn van het nieuw technisch centrum.

IP-06 Verbeteren van het stadsbeeld

Bevat onder andere volgende (straat)werken die werden gefactureerd:

  • diverse voet- en fietspaden,
  • buitenaanleg voormalig Lepelhof,
  • heraanleg Edmond Thieffrylaan,
  • diverse onthardingen in het kader van het hemelwaterplan,
  • divers straatmeubilair.

IP-08 Huisvesting specifieke doelgroepen

Dit investeringsproject omvat zowel de aankoop van de Van Peborghlei 31, als facturatie voor het project van de noodwoningen aan de Mayerlei.

IP-09 Onderhoud gebouwen

Het meerjarenplan bevat aanzienlijke budgetten om de technieken van de gebouwen terug op punt te stellen. Verschillende onderhoudsprojecten werden opgestart. Voor de eerste jaarhelft van 2025 hebben de uitgaven voor een groot deel betrekking op de assistentiewoningen van het Meerminnehof.

IP-10 RUP’s

Onder dit investeringsproject werden de studiekosten voor het RUP Centrum geboekt.

IP-11 Roerende goederen

Onder deze enveloppe budgetteerden we meubilair, muziekinstrumenten, speeltuigen, diverse groenelementen, enkele kleinere machines en de aankoop van nieuw rollend materieel.

IP-12 Externe besturen

De investeringstoelagen van de brandweerzone en politie zullen pas opgevraagd worden als de investeringen daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Deze bedragen zijn overgenomen uit de meerjarenplannen van de politie- en hulpverleningszone.

IP-13 ICT

Naast de courante investeringen in IT werd er in de loop van 2025 ook geïnvesteerd in de uitrol van Planpoint in het woonzorgcentrum Meerminnehof.  

IP-15 Verbeteren vrijetijdspatrimonium

Het gros van de uitgaven heeft betrekking op gevel- en interieurwerken  in de Mark Liebrecht Schouwburg.

IP-20 Verkeersveiligheid

De investeringen in verkeersveiligheid omvatten de courante aankoop van signalisatiemateriaal en verkeersborden, alsook de aankoop van het simulatiepakket Mobilize om verkeerspatronen te monitoren.

IP-22 Welzijnshuis

De ontwerpopdracht voor de bouw van het Welzijnshuis werd in deze rubriek geboekt.

IP-24 Digitalisering interne en externe werking

Onder deze rubriek vinden we de ICT-uitgaven met betrekking tot de Digisprong en het project Gemeente Zonder Gemeentehuis.

IP-27 Digibank Zora Werkt

Dit investeringsproject is voorzien voor de aankoop van laptops voor de Digibank Zora Werkt.

Investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - Investeringen - Investeringsontvangsten

Deze budgetten rapporteren we aan de hand van de volgende statussen:

  • ontvangen: het budget werd gerealiseerd, de gelden zijn ontvangen, of de subsidiërende overheid heeft bevestigd dat we recht hebben op subsidies;
  • gepland: de verkoop staat ingepland of de subsidie is ons beloofd, maar nog niet definitief toegekend.

Investeringsproject

BUDGET

Ontvangen

 Gepland

IP-03 STADSTERRAS

3.231.600

76.414

3.155.186

IP-04 NIEUWE STADSWERKEN

2.890.000

0

2.890.000

IP-05 OPTIMALISATIE PATRIMONIUM

4.523.343

0

4.523.343

IP-06 VERBETEREN VAN HET STADSBEELD

171.052

0

171.052

IP-08 HUISVESTING SPECIFIEKE DOELGROEPEN

454.750

0

454.750

IP-11 ROERENDE GOEDEREN

0

20.000

-20.000

IP-12 EXTERNE BESTUREN

1.020.800

173.319

847.481

IP-24 DIGITALISERING INTERNE EN EXTERNE WERKING

131.183

0

131.183

Eindtotaal

12.422.727

269.733

12.152.994

 

Bespreking van de belangrijkste projecten

IP-03 Stadsterras

Hier registreren we de inkomsten uit het project Stadsterras.

IP-04 Nieuwe stadswerken

We ontvingen nog geen inkomsten uit het project

IP-05 Optimalisatie patrimonium

Er werden in de eerste jaarhelft geen gebouwen verkocht.

IP-06 Verbeteren van het stadsbeeld

Hier registreren we vnl. subsidies en doorfacturaties in het kader van werken aan voet- en fietspaden en straten.

IP-08 Huisvesting specifieke doelgroepen

Deze geraamde ontvangst betreft het tweede deel van de subsidie voor de aankoop van de noodwoning aan de Van Peborghlei + de verkoop van het pand aan de Guido Gezellelaan 146.

IP-11 Roerende goederen

Deze (niet voorziene) ontvangst betreft de verkoop van een vleugelpiano aan gemeente Edegem.

IP-12 Externe besturen

De VIPA-subsidies voor het woonzorgcentrum Meerminnehof werden nog niet ontvangen. De helft van de subsidies voor Scholen van Morgen voor de Parkschool werd als ontvangst geregistreerd.

IP-24 Digitalisering interne en externe werking

We verwachten enkele subsidies in het kader van het project “Gemeente zonder Gemeentehuis” en het project “Slimme virtuele medewerker”.

Financiering

Terug naar navigatie - Financiering - Inleiding

De derde rubriek, naast de exploitatie en de investeringen, is de rubriek financiering. In deze rubriek worden zowel uitgaven als ontvangsten geboekt. De uitsplitsing zoals voorzien in het schema T2 heeft geen relevantie voor ons bestuur: de uitgaven en ontvangsten beperken zich tot enkele rubrieken.

Financieringsontvangsten

Terug naar navigatie - Financiering - Financieringsontvangsten

De gebudgetteerde financieringsontvangsten bedragen 3.571.000 euro,. Deze bestaat voor het grootste deel uit de opname van nieuwe langlopende leningen ten belope van 2,5 miljoen euro.

Deze budgetpost bevat anderzijds terugvorderingen wegens toegestane leningen. Het gros hiervan zijn twee leningen die werden toegekend aan het AGB.

Thesaurietoestand

Terug naar navigatie - Thesaurietoestand - Thesaurietoestand

De onderstaande grafiek geeft het verloop van de liquide middelen weer voor de eerste jaarhelft van 2025 (zesdaags gemiddelde).

Cashverrichtingen worden zoveel mogelijk gereduceerd door te werken met digitale betaalmogelijkheden of door de mogelijkheid aan te bieden van facturatie.