Status

In uitvoering

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

Inhoudelijke rapportering

De nieuwe softwaremodule voor het proces vreemdelingenzaken is volledig geïmplementeerd en wordt  als zeer positief ervaren. De ingebouwde stappenplannen per procedure worden gesmaakt door de medewerkers.

De heraanbesteding van het volledige softwarelandschap bij themaloket burger is lopende.  Alle voorbereidingen hiervoor werden reeds getroffen. We willen het geheel moderniseren, de werking voor de medewerkers vereenvoudigen en ook een kostenreductie realiseren. Ingebouwde stappenplannen voor alle afdelingen zouden de opleidingen van bestaande en nieuwe krachten sterk bevorderen.  De immer wijzigende wetgeving is hierdoor gemakkelijker op te volgen.

Er werd een zelfdesk op het Stadsonthaal geïnstalleerd. Hier kunnen burgers een aantal activiteiten zelf volbrengen met eventuele hulp van de onthaalmedewerkers. Er wordt gretig gebruik van gemaakt voor o.a. het inbrengen van adreswijzigingen, het reserveren van grof huisvuil, het maken van afspraken en het opvragen van attesten. Die laatste kunnen ook ter plaatse geprint worden. Het is een zeer goede voorbereiding en oefening naar het open onthaalconcept dat we gaan uitrollen in het vernieuwde Stadhuis. 

In het kader van de strijd tegen de identiteitsfraude heeft de FOD Buitenlandse Zaken Europese live-enrollmentapparatuur gratis ter beschikking gesteld. Hierover wordt gerapporteerd onder actie 3.3.2.2. 

We breiden ons afsprakenportaal uit met een beslissingsboom. Deze werd volledig uitgeschreven voor burgerzaken maar moet nog uitgewerkt worden voor de andere afdelingen (bv. ruimte). Hierdoor zouden we de mogelijkheid krijgen om extra informatie te vragen aan onze burgers bij het maken van een internetafspraak. Denk bijvoorbeeld aan vragen betreffende de nationaliteit (Belg - niet-Belg, Europeaan - niet-Europeaan). Het aantal foutief gemaakte afspraken zou hierdoor moeten verkleinen.