Status

In uitvoering

Startdatum

01-01-2021

Einddatum

Inhoudelijke rapportering

In 2023 zijn we geen structurele sessies opgestart met de digibuddies, na evaluatie in 2022. We stellen vast na een initiële piek dat de vraag snel mindert. De aanpak is daarom om bij elke vraag aan medewerkers de alertheid te hebben en indien er mogelijks ondersteuning nodig is, dit te bekijken en te plannen over beperkte tijd (vb. doelgroep, beperkt aantal sessies).  Zo werden er in het woonzorgcentrum en bij de dienst stadswerken informatiesessies gehouden over de fietslease en organiseerden we een aantal infosessies bedoeld voor medewerkers van het woonzorgcentrum en buurtzorg om hen wegwijs te maken bij het gebruik van mailbox, gebruik van apps m.b.t. lonen, itsme …
Verder werd in het kader van de uitrol van de digitale werkplek per dienst uitleg gegeven rond het vormgeven van deze digitale werkplek met de applicaties van Microsoft 365. We willen er immers zeker van zijn dat de digitale mogelijkheden die er zijn goed geadapteerd worden binnen de organisatie van de diensten. Organisatie breed werden ook Teams-opleidingen georganiseerd, waarbij de medewerkers stap-voor-stap uitleg krijgen. Vanuit de projecten rond Teams-omgeving en Sharepoint werden heel wat stappen gezet om medewerkers via verschillende kanalen te informeren. Zo werden er duidelijke instructies voorzien, met veel aandacht voor visuele ondersteuning. Hierop zetten we ook naar de toekomst verder sterk op in.  Ook rond het gebruik van Teams werden er een heel aantal opleidingen voorzien vanuit projectwerking. Daar viel op dat dit toch voor heel wat medewerkers, ook administratief, nog geen evidentie is.

Eind 2023 hebben we voor de niet-pc gebruikers (stadswerken en zorg) een bevraging uitgewerkt die polst naar de digitale toegankelijkheid thuis en op het werk, alsook de digitale vaardigheden om met digitale tools om te gaan. Tegelijk wordt opgenomen welke noden zij zelf voelen en of zij zich sterk genoeg voelen om als coach of ondersteuner naar collega's een rol op te nemen.

Vanuit het project gemeente zonder gemeentehuizen werd een traject geëxploreerd waarbij we in samenwerking met Blenders ook breed in kaart willen krijgen wat de vaardigheden zijn van in eerste instantie medewerkers met rechtstreekse burgercontacten, vanuit een dubbele insteek: om vanuit deze mensen de burgers mee te gaan versterken maar uiteraard ook om de eigen medewerker op een goede manier te gaan versterken, aansluitend bij de nood van het personeelslid, het niveau van de digitale vaardigheden al aanwezig en de verwachtingen naar niveau van deze personeelsleden. Digitale inclusie draait niet alleen om toegang, maar ook om het ontwikkelen van digitale vaardigheden en competenties doorheen educatieve initiatieven op maat van een diversiteit aan gebruikers met specifieke aandacht voor kwetsbare doelgroepen. De digitalisering van de samenleving brengt ook voor onze eigen medewerkers zowel voordelen als nieuwe uitdagingen met zich mee. Vanuit ons personeelsbeleid  willen we dan ook bewust inzetten op de digitale geletterdheid en vaardigheden van onze medewerkers, met aandacht voor zowel de pc-gebruikers als de niet pc-gebruikers.