Status

In uitvoering

Startdatum

01-01-2023

Einddatum

Inhoudelijke rapportering

Spijbelopvolging start bij de school, maar de andere betrokken partners zijn de CLB's, de politie en ook justitie- en welzijnspartners. Gezien de bovenlokale werking is er op provinciaal niveau een stappenplan uitgewerkt dat een uniforme en integrale aanpak van de spijbelproblematiek binnen de provincie Antwerpen beoogt en voor de nodige netwerking moet zorgen. Zo zijn de werkdocumenten uniform en zijn de contactpersonen van de verschillende politiezones transparant te raadplegen.   Een jongere die in Mortsel naar school gaat, woont niet altijd in Mortsel en kan in geval van spijbelen worden opgevolgd door een andere politiezone. Als er wordt gespijbeld in het basisonderwijs, spelen de ouders een nog grotere rol en moeten zij worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden. De directe opvolging zal dan lokaal gebeuren, maar dikwijls met medewerking van welzijnspartners zoals gezinsbegeleiding. 

Spijbelen is een complexe problematiek die meer betekent dan niet naar school gaan. Factoren zoals ouderbetrokkenheid, meer zittenblijven, leerlingenkenmerken en het risico op vroegtijdig schoolverlaten spelen mee. 

Het is de school zelf die het beste zicht heeft op het spijbelen van de leerlingen. Hierbij gaat het om meer dan alleen de B-codes (problematische afwezigheid). Ook de andere afwezigheidscodes kunnen een indicator zijn, evenals patronen in bepaalde afwezigheden. Op Mortsels niveau is het belangrijk hierover met de scholen in gesprek te gaan en hen initiatieven aan te reiken die ondersteunend kunnen werken, zoals het Overkop huis.