Status

In uitvoering

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

Inhoudelijke rapportering

Begin 2023 werd gekenmerkt door de vernieuwde besluiten rond de versterking van de zorgraden en het aangekondigd ontslag van de voorzitter enerzijds. Anderzijds startte eind februari de nieuwe stafmedewerker binnen onze eerstelijnszone. 

De nieuwe nota rond versterking van de zorgraden voorziet in twee nieuwe erkenningsvoorwaarden:

  1. uitbreiding naar VAPH/Agentschap Opgroeien
  2. goed bestuur

2023 wordt gezien als voorbereidingsjaar waarin samen met het Agentschap gekeken wordt naar het vormgeven van de nieuwe zorgraden. Dit loopt via vier grote werven:

  1. nieuwe beleidscyclus en werkingsprincipes
  2. goed bestuur verder uitwerken en vormgeven
  3. uitbreiding naar VAPH en Opgroeien concretiseren
  4. financiering

De kernopdrachten voor de zorgraden zijn als volgt vastgelegd:

  • lokaal sociaal beleid ondersteunen (binnen regierol van de lokale besturen)
  • het brede veld van beroepsverenigingen, zorg- en welzijnsvoorzieningen en eerstelijnzorgaanbieders ondersteunen
  • populatiemanagement en data driven werking op basis van een sterke omgevingsanalyse
  • meewerken aan de uitvoering van Vlaamse beleidsprioriteiten en doelstellingen (vb. GBO)

Het ontslag van de voorzitter maakte dat de rol van voorzitter en de zoektocht naar een nieuwe voorzitter binnen elke cluster werd geagendeerd op een clustervergadering tussen februari en mei. Uit de zoektocht kwamen geen officiële kandidaturen. Op het bestuursorgaan van 9 mei 2023 werd voorgesteld om nog een oproep te doen maar dit niet als voorzitter met volheid van bevoegdheden en verantwoordelijkheden, maar wel de piste te bekijken van gedeeld leiderschap binnen het dagelijks bestuur waarin we via matrix een verdeling van taken, verantwoordelijkheden en leiderschapsgerichtheden verdelen onder de leden van het dagelijks bestuur.

De directeur van Ritmica vond dit voldoende om op basis hiervan toe te treden in het dagelijks bestuur, wat ook een aanwinst is voor het dagelijks bestuur want dat betekent dat ook GGZ vertegenwoordigd is. De voorzitter trok hierbij zijn ontslag in - mits verdeling van lasten blijft hij het (formeel) mandaat van voorzitter opnemen tot het einde van zijn termijn (eind 2024). 

De opstart van de nieuwe stafmedewerker zorgde ook voor een extra 'boost' in het opnemen van de taken van de eerstelijnszone. Met een extra voltijds stafmedewerker stapt de eerstelijnszone op naar een volgend niveau. 

De omgevingsanalyse die aangepast moest worden en ingestuurd tegen einde juni werd vervolledigd en focust voor onze zone op drie punten waarbinnen we te werk zullen gaan: 

  1. wonen (breed thema)
  2. psychologische zorg
  3. tandzorg

Met verschillende focusgroepen werden rond deze thema's denkoefeningen gedaan om invullingen, noden en mogelijke ideeën in kaart te brengen. Op die manier werd ook aan kwalitatieve dataverzameling gedaan. 

Op 21 december 2023 organiseerden we een netwerkmoment waarbij de belangrijkste tendensen uit onze omgevingsanalyse en het beleidsplan het gespreksonderwerp was. Vanaf december 2023 zijn we gestart met alle schepencolleges te bezoeken waarbij we dieper konden ingaan op de gemeentelijke uitdagingen en de ambities voor 2024 – 2026.