Financiële bespreking

Inleiding tot de financiële bespreking

Terug naar navigatie - Inleiding

De opvolgingsrapportering wordt sinds 2020 door de decreetgever opgelegd, en moet minstens de volgende elementen bevatten:

  • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
  • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
  • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
  • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

De stand van zaken rond de prioritaire actieplannen wordt besproken in de beleidsevaluatie. Voor het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar presenteren wij schema T2 dat ook in het meerjarenplan en de jaarrekening aan bod komt.  We vervolgen met een financiële bespreking en de opsomming van de (gewijzigde) financiële risico's.

De cijfers die hieronder worden besproken, kunnen licht afwijken van de cijfers die elders in de verschillende schema’s worden getoond.  Dit heeft louter te maken met het moment waarop de cijfers werden opgehaald uit de boekhouding en eventuele boekingen die nadien nog zouden zijn gebeurd.

Bespreking van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie

Deze rubriek bevat de dagelijkse uitgaven en ontvangsten. Deze budgetten volgen we op aan de hand van een matrix die de gegevens opdeelt naar soort:

Uitgaven

 

Ontvangsten

60/61

goederen en diensten

 

70

verkopen en prestaties

62

lonen

 

73

fiscale ontvangsten

64

andere uitgaven

 

74

subsidies en recuperaties

649

toegestane subsidies

 

75

financiële ontvangsten

65

financiële uitgaven

 

 

 

 

Deze onderverdeling hanteren we ook bij de bespreking van de meerjarenplanning en in de jaarrekening. Het is een indeling die we ook terugvinden in het vennootschapsboekhouden en in schema T2.

Exploitatieuitgaven

Terug naar navigatie - Exploitatieuitgaven

I. Exploitatieuitgaven

KWR 2023-2

MJP 2023

%

 A 1. Goederen en diensten

5.866.647

15.382.717

38,1%

 A 2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen

19.867.929

41.022.464

48,4%

 A 3. Individuele hulpverlening door het OCMW

1.732.756

2.841.300

61,0%

 A 4. Toegestane werkingssubsidies

4.253.307

8.242.742

51,6%

 A 5. Andere operationele uitgaven

54.142

98.000

55,2%

 B 1. Rente, commissies en kosten verbonden aan schulden

666.854

1.632.000

40,9%

 B 2. Andere financiële uitgaven

551

4.700

11,7%

TOTAAL EXPLOITATIEUITGAVEN

32.442.186

69.223.923

46,9%

 

Per 30 juni hebben we 46,9% van de exploitatie-uitgaven geboekt.

I.A.1: Goederen en diensten

Geboekt                      38,1%

Opmerkingen

Halverwege het jaar hebben we 38,1% van het voorziene budget voor goederen en diensten opgebruikt.  In absolute cijfers is dat minder dan vorig jaar, maar nog steeds boven de niveaus van de periode 2019-2021.  De oorzaak hiervan is quasi integraal toe wijzen aan de uitgaven voor energie die aanzienlijk onder budget liggen (zie verder). De overige kosten evolueren gelijkaardig als de voorbije jaren.

In onderstaande grafiek zien we de evolutie van onze uitgaven voor energie, vergeleken met de vorige twee jaren. Hieruit blijkt dat ons verbruik van 2023 terug in lijn ligt met dat van 2022. Dit is te verklaren door de genomen energiebesparende maatregelen en het normaliseren van de energieprijzen.

 

I.A.2: Lonen

Geboekt                      48,4%

Opmerkingen

De loonkosten vallen in het schema T2 als volgt uiteen:

I. Exploitatieuitgaven

KWR 2023-2

MJP 2023

%

 A 2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen

19.867.929

41.022.464

48,4%

   a. Politiek personeel

323.032

720.022

44,9%

   b. Vastbenoemd niet-onderwijzend personeel

3.321.960

7.909.978

42,0%

   c. Niet-vastbenoemd niet-onderwijzend personeel

8.629.275

18.985.308

45,5%

   d. Onderwijzend personeel ten laste van het bestuur

8.928

201.160

4,4%

   e. Onderwijzend personeel ten laste van andere overh.

6.929.950

12.347.220

56,1%

   f. Andere personeelskosten

529.050

688.297

76,9%

   g. Pensioenen

125.733

170.478

73,8%

 

Gedurende de eerste zes maanden van 2023 realiseerden we 48,4% van ons budget voor lonen. Bij de opmaak van dit budget zijn we uitgegaan van drie indexsprongen in 2023. In realiteit zal er wellicht geen enkele zijn. Dit verklaart de realisatiegraad van onder de 50%.

  • de realisatiegraad van ons “eigen personeel” (“B. Vast benoemd personeel” en “C. Niet vast benoemd personeel”) bedraagt 44,4%. Uit onderstaande grafieken blijkt dat we elke maand iets onder het budget blijven en dat deze marge stelselmatig toeneemt;

 

 

  • de loonkost van het onderwijzend personeel (E.) moet Mortsel op haar budget nemen. Deze uitgaven worden 100% gecompenseerd door subsidies. De overschrijding van deze post, 56,1%, heeft een grote impact in absolute cijfers. Dit is echter geen probleem aangezien ook de ontvangsten met hetzelfde bedrag zullen verhogen;
  • de andere personeelskosten (F.) werden al voor 76,9% uitgegeven. Deze rubriek bevat oa de maaltijdcheques, vergoedingen voor woon-werk verkeer en diverse verzekeringen;
  • de pensioenen (G.) bevatten de pensioenen die werden uitbetaald aan het voormalige politieke personeel.

 

I.A.3: Individuele hulpverlening door het OCMW

Geboekt                      61,0%

Opmerkingen

Voor deze rubriek stellen we vast dat we de voorbije maanden meer hebben uitgegeven dan gebudgetteerd. Een belangrijke indicatie van de evolutie van dit budget zijn de uitgekeerde leeflonen per maand. De onderstaande grafiek brengt het gewogen gemiddelde sinds 2014 in beeld: de uitschieters worden zo uitgevlakt om beter een tendens te kunnen onderscheiden:

 

De onderstaande grafiek toont ons de werkelijk uitgekeerde bedragen voor 2019 tot en met medio 2023. Tussen december 2021 en maart 2022 zien we een sterke groei van de uitgekeerde bedragen, waarna opnieuw daling volgt tot op het niveau van december 2021. De eerste maanden van 2023 worden opnieuw gekenmerkt door een toename van de uitgaven.

I.A.4: Toegestane werkingssubsidies

Geboekt          51,6%

Opmerkingen

In het schema T2 worden deze subsidies verder uitgesplitst op begunstigde:

I. Exploitatieuitgaven

KWR 2023-2

MJP 2023

%

A 4. Toegestane werkingssubsidies

4.253.307

8.242.742

51,6%

   - aan de eigen autonome gemeentebedrijven (AGB)

630.082

1.376.000

45,8%

   - aan de politiezone

2.366.945

4.733.889

50,0%

   - aan de hulpverleningszone

568.500

1.137.000

50,0%

   - aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

61.707

37.200

165,9%

   - aan besturen van de eredienst

161.231

173.993

92,7%

   - aan andere begunstigden

464.842

784.660

59,2%

 

  • De toelagen van het AGB gebeuren onder de vorm van prijssubsidies, die per kwartaal worden uitgekeerd. We zien dat deze subsidies zich daarom realiseren zoals vooropgesteld.
  • De toelagen voor de politie- en hulpverleningszone worden uitbetaald op het moment dat de zone deze opvraagt. Beide vallen mooi binnen budget.
  • De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS) betreft de overeenkomst met Werkmaat vzw – Fietspunt en Streekvereniging Zuidrand.
  • De toelagen voor de erediensten worden in het begin van het jaar aan de parochies betaald.
  • De ‘andere begunstigden’ realiseren zich boven het vooropgestelde budget. De volgende tabel geeft een detail van deze uitgaven weer:

Omschrijving

KWR 2023-2

MJP 2023

%

verenigingen

0

144.200

0,0%

rationeel energiegebruik/water

21.985

100.000

22,0%

mondiaal beleid

6.000

87.000

6,9%

ochtend-middag-avondopvang

54.388

85.800

63,4%

mantelzorgtoelage

0

65.000

0,0%

inzamelen herbruikbare goederen

58.095

52.340

111,0%

samenwerkingsovereenkomsten

0

60.920

0,0%

verhuur feestmateriaal

13.474

47.500

28,4%

deelmobiliteit

0

2.000

0,0%

naschoolse kinderopvang

15.753

40.000

39,4%

ideëenfabriek

13.497

20.000

67,5%

starterssubsidie

0

17.800

0,0%

wonen

500

14.000

3,6%

personenalarmsysteem

0

14.000

0,0%

straat en buurtfeesten

998

11.000

9,1%

CAW

0

9.800

0,0%

onthaalouders

1.731

6.000

28,9%

andere

278.421

5.300

5253,2%

kadervorming

0

2.000

0,0%

TOTAAL

464.842

784.660

59,2%

 

Een aantal subsidiereglementen, zoals voor de verenigingen, mondiaal beleid, mantelzorgtoelage en personenalarmsysteem worden pas later op het jaar toegepast.

De rubriek “Andere” bevat dit jaar een uitbetaling van 253.126 euro als eindafrekening van het werkingsjaar 2014 van de brandweer.

 

I.A.5: Andere operationele uitgaven

Geboekt          55,2%

Opmerkingen

De rekening “Andere operationele uitgaven” omvat voornamelijk de onroerende voorheffing die we dienen te betalen.

 

I.B.1: Financiële uitgaven

Geboekt          40,9%

Opmerkingen

De intrestlasten van de leningen, tot en met vervaldag 30 juni 2023 werden betaald en aangerekend in de eerste twee kwartalen. Ook de boekingen m.b.t. de DBFM-projecten Scholen van Morgen werden in kwartaal twee opgenomen, net als de interesten die betaald werden naar aanleiding van de uitgifte van een commercial paper tranche.

 
Samenvatting van de uitgaven

Geboekt          46,9%

  • De uitgaven voor goederen en diensten van de eerste jaarhelft liggen lager dan voorzien in het budget. Dit is voornamelijk te danken aan de uitgaven voor energie.
  • De bezoldigingen realiseren zich onder de 50%. De indexsprongen die we verwacht hadden in 2023 zullen zich wellicht niet realiseren.
  • De kosten eigen aan de hulpverlening van het OCMW liggen boven budget.
  • De toegestane werkingssubsidies en de financiële uitgaven zullen zich wellicht volgens budget realiseren.

Exploitatieontvangsten

Terug naar navigatie - Exploitatieontvangsten

II. Exploitatieontvangsten

KWR 2023-2

MJP 2023

%

A 1. Ontvangsten uit de werking

4.043.429

10.368.490

39,00%

A 2. Fiscale ontvangsten en boetes

7.593.776

27.082.210

28,04%

A 3. Werkingssubsidies

15.015.319

30.193.781

49,73%

A 4. Recuperatie individuele hulpverlening

82.935

251.700

32,95%

A 5. Andere operationele ontvangsten

241.145

606.620

39,75%

B. Financiële ontvangsten

329.592

1.396.190

23,61%

TOTAAL EXPLOITATIEONTVANGSTEN

27.306.196

69.898.991

39,07%

 

We realiseren 39,07% van onze ontvangsten op 30 juni.

 

II.A.1: Ontvangsten uit de werking

Geboekt                      39,0%

Opmerkingen

Op deze rubriek worden de RIZIV ontvangsten geboekt, net als de ontvangsten uit prestaties: de facturatie van de verschillende diensten van het lokaal bestuur, huuropbrengsten, verkoop cadeaubons, inschrijvingsgelden,…

 

II.A.2: Fiscale ontvangsten

Geboekt                      28,0%

Opmerkingen

Deze inkomsten bevatten voornamelijk de opcentiemen op de onroerende voorheffing en de aanvullende belasting op de personenbelasting, die werden ingeboekt à rato van de ontvangen voorschotten. Voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing werden de te verwachten voorschotten op basis van de promessebrieven ingeboekt gekoppeld aan de betreffende maand. Traditioneel ontvangen we het gros van deze ontvangsten in de tweede jaarhelft.

 

II.A.3: Werkingssubsidies

Geboekt                      49,7%

Opmerkingen

Op deze rubriek worden de personeelssubsidies geboekt (incl. de sociale maribel), bijdrage van de overheid in het onderwijzend personeel, het gemeentefonds, en andere (project-)subsidies. Recurrente subsidies werden ingeschreven (100% van het budget indien het definitieve bedrag niet gekend is), projectsubsidies worden pas opgenomen van zodra de promessebrief van de subsidiërende overheid ontvangen werd.

 

II.B: Financiële ontvangsten

Geboekt                      23,6%

Opmerkingen

Deze ontvangsten, die vooral bestaan uit de dividenden uit deelnemingen, worden traditioneel in het tweede deel van het jaar ontvangen. We verwachten een 100% realisatie tegen het einde van het jaar.

 

Samenvatting van de ontvangsten

Geboekt          39,1%

 

  • De ontvangsten uit de werking blijven onder het vooropgestelde budget.
  • De fiscale ontvangsten realiseren zich naar gewoonte traag, we hebben geen indicatie dat we niet 100% van het budget zullen realiseren.
  • De werkingssubsidies realiseren zich volgens budget.
  • De financiële ontvangsten bedragen minder dan 50% van het jaarbudget maar zullen we zoals vooropgesteld ontvangen.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Het schema T2 splitst de investeringsbudgetten op per soort. Omdat we achterliggend deze budgetten ook per project bijhouden, is het waardevol om deze insteek te behouden bij de rapportage. We voorzagen de volgende budgetten in 2023 per investeringsproject:

Investeringsproject

Uitgaven

Ontvangsten

IP-01 STADHUIS

10.650.171

 

IP-03 STADSTERRAS

1.214.441

1.565.000

IP-04 NIEUWE STADSWERKEN

5.336.908

4.350.760

IP-05 OPTIMALISATIE PATRIMONIUM

 

1.537.320

IP-06 VERBETEREN VAN HET STADSBEELD

3.846.665

1.393.381

IP-08 HUISVESTING SPECIFIEKE DOELGROEPEN

1.439.349

 

IP-09 ONDERHOUD GEBOUWEN

1.912.831

25.800

IP-10 RUP's

110.736

 

IP-11 ROERENDE GOEDEREN

881.638

 

IP-12 EXTERNE BESTUREN

343.559

995.800

IP-13 ICT

344.524

 

IP-14 REALISATIE BUURTHUIZEN

2.000

 

IP-15 VERBETEREN VRIJETIJDSPATRIMONIUM

405.592

 

IP-16 VERBETEREN WEBSITE

6.154

 

IP-17 TALENTMANAGEMENT

8.500

 

IP-19 TRAGE WEGENNETWERK

73.300

 

IP-20 VERKEERSVEILIGHEID

128.697

 

IP-22 WELZIJNSHUIS

2.758.384

 

IP-24 DIGITALISERING INTERNE EN EXTERNE WERKING

244.261

19.764

IP-25 RENOVATIE GAW MEERMINNE

385.000

 

IP-26 BURGEMEESTERSCONVENANT

14.435

 

IP-27 DIGIBANK ZORA WERKT

52.250

 

Eindtotaal

30.159.396

9.887.825

 

In de bundel van het meerjarenplan wordt de inhoud van deze projecten verder toegelicht.

Investeringsuitgaven

Terug naar navigatie - Investeringsuitgaven

De uitgaven worden per project gerapporteerd. Het budget valt uiteen in de volgende fasen:

  • gefactureerd: de investering is uitgevoerd en gefactureerd;
  • in bestelling: de investering is gegund en de bestelling geplaatst;
  • gepland: het budget is ingepland, de aankoopprocedure is opgestart of zal weldra opstarten.

Investeringsproject

Budget

Gefactureerd

In bestelling

Gepland

IP-01 STADHUIS

10.650.171

1.979.470

5.271.631

3.399.071

IP-03 STADSTERRAS

1.214.441

443.259

762.882

8.300

IP-04 NIEUWE STADSWERKEN

5.336.908

1.941.120

3.177.534

218.254

IP-06 VERBETEREN VAN HET STADSBEELD

3.846.665

253.582

920.497

2.672.586

IP-08 HUISVESTING SPECIFIEKE DOELGROEPEN

1.439.349

1.131.180

422.864

-114.695

IP-09 ONDERHOUD GEBOUWEN

1.912.831

105.891

192.510

1.614.431

IP-10 RUP's

110.736

0

110.735

1

IP-11 ROERENDE GOEDEREN

881.638

111.758

37.581

732.299

IP-12 EXTERNE BESTUREN

343.559

3.156

0

340.403

IP-13 ICT

344.524

64.771

66.882

212.872

IP-14 REALISATIE BUURTHUIZEN

2.000

0

0

2.000

IP-15 VERBETEREN VRIJETIJDSPATRIMONIUM

405.592

167.537

199.853

38.202

IP-16 VERBETEREN WEBSITE

6.154

0

1.882

4.273

IP-17 TALENTMANAGEMENT

8.500

0

0

8.500

IP-19 TRAGE WEGENNETWERK

73.300

0

27.500

45.800

IP-20 VERKEERSVEILIGHEID

128.697

5.964

1.376

121.357

IP-22 WELZIJNSHUIS

2.758.384

38.971

302.791

2.416.622

IP-24 DIGITALISERING INTERNE EN EXTERNE WERKING

244.261

91.414

0

152.847

IP-25 RENOVATIE GAW MEERMINNE

385.000

0

0

385.000

IP-26 BURGEMEESTERSCONVENANT

14.435

11.423

487

2.525

IP-27 DIGIBANK ZORA WERKT

52.250

51.574

0

676

Eindtotaal

30.159.396

6.401.069

11.497.005

12.261.322

 

Bespreking van de belangrijkste projecten

IP-01: Stadhuis

De verbouwing van het Stadhuis is volop aan de gang.

IP-03: Stadsterras

De eerste uitgaven in het kader van het project Stadsterras werden gedaan.

IP-04: Nieuwe stadwerken

De werken aan het nieuw technisch centrum zijn op kruissnelheid gekomen, waardoor een aanzienlijk deel van dit budget werd aangewend in de eerste helft van 2023.

IP-06: Verbeteren van het stadsbeeld

Bevat onder andere volgende (straat)werken die werden gefactureerd:

  • Antwerpsestraat,
  • Drabstraat
  • Fietsostrade
  • Divers straatmeubilair

IP-08: Huisvesting specifieke doelgroepen

De bouw van het nieuwe woonwagenterrein is zo goed als afgerond.

IP-09: Onderhoud gebouwen

Het meerjarenplan bevat aanzienlijke budgetten om de technieken van de gebouwen terug op punt te stellen. Verschillende onderhoudsprojecten werden opgestart.

IP-11: Roerende goederen

Onder deze enveloppe budgetteerden we meubilair, muziekinstrumenten, speeltuigen, installaties en de aankoop van nieuw rollend materieel.

IP-12: Externe besturen

De investeringstoelagen van de brandweerzone en politie zullen pas opgevraagd worden indien de investeringen ook daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Deze bedragen zijn overgenomen uit de meerjarenplannen van de politie- en hulpverleningszone.

IP-13: ICT

Naast de courante investeringen in IT werd er in ook de loop van 2023 veel geïnvesteerd in de ICT voor onze scholen en het woonzorgcentrum.

IP-15: Verbeteren vrijetijdspatrimonium

Het gros van deze uitgaven hebben betrekking op de gevel- en interieurwerken die werden uitgevoerd in de Mark Liebrechtschouwburg.

IP-22: Welzijnshuis

De studieopdracht voor de bouw van de Welzijnscampus werd hier geboekt.

IP-24 Digitalisering interne en externe werking

Onder deze rubriek vinden we ICT uitgaven terug die we deden in het kader van de Digisprong. Het betreft onder andere de aankoop van Chromebooks en smartboards voor de scholen.

IP-26 Burgemeestersconvenant

De gerapporteerde 11.423 euro betreft de aankoop van bomen.

IP-27 Digibank Zora Werkt

Onder dit investeringsproject vinden we de aankoop van laptops voor de Digibank Zora Werkt terug.

Investeringsontvangsten

Terug naar navigatie - Investeringsontvangsten

Deze budgetten delen rapporteren we aan de hand van de volgende statussen:

  • ontvangen: het budget werd gerealiseerd, de gelden zijn ontvangen, of de subsidiërende overheid heeft ons bevestigd dat we recht hebben op subsidies;
  • gepland: de verkoop staat ingepland of de subsidie is ons beloofd maar nog niet definitief toegekend;

Investeringsproject

Budget

Ontvangen

Gepland

IP-03 STADSTERRAS

1.565.000

2.521.460

 

IP-04 NIEUWE STADSWERKEN

4.350.760

305

4.350.455

IP-05 OPTIMALISATIE PATRIMONIUM

1.537.320

0

1.537.320

IP-06 VERBETEREN VAN HET STADSBEELD

1.393.381

0

 

IP-09 ONDERHOUD GEBOUWEN

25.800

0

25.800

IP-12 EXTERNE BESTUREN

995.800

831.077

84.638

IP-24 DIGITALISERING INTERNE EN EXTERNE WERKING

19.764

206.025

-186.261

Eindtotaal

9.887.825

3.558.867

8.780.804

 

Bespreking per project

IP-03: Stadsterras

In de eerste jaarhelft van 2023 ontvingen we voor 2.521.460 euro aan inkomsten uit dit project.

IP-05: Optimalisatie patrimonium

Er werden in de eerste jaarhelft geen inkomsten gerealiseerd uit de optimalisatie van patrimonium.

IP-06: Verbeteren van het stadsbeeld

Er werden nog geen subsidies ontvangen in het kader van het verbeteren van het stadsbeeld.

IP-09: Onderhoud gebouwen

Voor sommige ingrepen heeft ons bestuur recht op subsidies. Er werden nog geen gesubsidieerde werken uitgevoerd.

IP-12: Externe besturen

De VIPA subsidies voor het woonzorgcentrum Meerminnehof werden ontvangen. De helft van de subsidies voor Scholen van Morgen voor de Parkschool werd als ontvangst geregistreerd.

IP-24: Digitalisering interne en externe werking

Het betreft de subsidies in het kader van de Digisprong.

Financiering

Terug naar navigatie - Financiering

De derde rubriek, naast de exploitatie en de investeringen, is de rubriek financieringen. Ook op deze rubriek worden zowel uitgaven als ontvangsten geboekt. De uitsplitsing zoals voorzien in het schema T2 heeft geen relevantie voor ons bestuur: de uitgaven en ontvangsten beperken zich tot enkele rubrieken.

Financieringsontvangsten

Terug naar navigatie - Financieringsontvangsten

De gebudgetteerde ontvangsten bevatten enerzijds voor 16.125.000 euro aan op te nemen leningen. In juni werd er voor 5.000.000 euro aan commercial paper uitgegeven, met vervaldag in september.  

Deze budgetpost bevat anderzijds ook terugvorderingen wegens toegestane leningen. Het gros hiervan zijn twee overbruggingsleningen die werden toegekend aan het AGB die wellicht in de tweede jaarhelft terugbetaald zullen worden.

Thesaurietoestand

Thesaurietoestand

Terug naar navigatie - Thesaurietoestand

De onderstaande grafiek geeft het verloop van onze liquide middelen weer (zesdaags gemiddelde) voor de eerste jaarhelft van 2023:

grafiek verloop liquide middelen 01/01/2023 t.e.m. 30/06/2023 (Gemiddelde)


Cashverrichtingen worden zoveel als mogelijk gereduceerd door te werken met digitale betaalmogelijkheden of de mogelijkheid aan te bieden van facturatie. Sinds dit jaar krijgen we terug creditinteresten op gelden die we op onze diverse rekeningen hebben staan.