-
Blz. 1
Kwartaalrapport 2023-2
-
Blz. 2
De beleidsevaluatie
-
Blz. 3
1. Mortsel is een mooie, leefbare en duurzame stad
-
Blz. 4
1.1. Het stadsbeeld is aantrekkelijk, kwalitatief, duurzaam en voldoet aan de hedendaagse normen
-
Blz. 5
Samenvatting
-
Blz. 6
Financieel overzicht 1.1.
-
Blz. 7
Actieplannen
-
Blz. 8
1.1.1. We versterken de beeldkwaliteit op een uniforme en kwalitatieve manier
-
Blz. 9
1.1.1.1 Uitwerken van een strategisch beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 10
1.1.1.2 Implementeren van het beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 11
1.1.2. We verbeteren onze infrastructuur
-
Blz. 12
1.1.2.1 Heraanleg voet- en fietspaden
-
Blz. 13
1.1.2.2 Heraanleg straten
-
Blz. 14
1.1.2.3 Straatmeubilair
-
Blz. 15
1.1.2.4 Nieuwe fietsenstallingen plaatsen
-
Blz. 16
1.1.2.5 Actualiseren van het masterplan verlichting
-
Blz. 17
1.1.2.6 Overdracht aan en ledverlichting door Fluvius
-
Blz. 18
1.1.3. We realiseren prioritaire RUP’s
-
Blz. 19
1.1.3.1 Opmaak RUP Centrum
-
Blz. 20
1.1.3.2 Opmaak RUP Venneborg
-
Blz. 21
1.1.3.3 Opmaak RUP Heirbaan
-
Blz. 22
1.1.4. We realiseren handhaving RO
-
Blz. 23
1.1.4.1 Aanstellen stedelijke inspecteur - samenwerking IGEAN
-
Blz. 24
1.1.4.2 Opmaken prioriteitenkader handhaving en afsprakennota
-
Blz. 25
1.2. De doelstellingen uit het burgemeesterconvenant zijn bereikt
-
Blz. 26
Samenvatting
-
Blz. 27
Financieel overzicht 1.2.
-
Blz. 28
Actieplannen
-
Blz. 29
1.2.1. We engageren ons voor het burgemeestersconvenant 2030
-
Blz. 30
1.2.1.1 Ondertekenen burgemeestersconvenant 2030
-
Blz. 31
1.2.1.2 Rapportage en communicatie rond het behalen van klimaatdoelstellingen
-
Blz. 32
1.2.1.3 Uitvoeren van projecten in kader van het lokaal energie- en klimaatpact
-
Blz. 33
1.2.2. We moderniseren onze afvalophaling
-
Blz. 34
1.2.2.1 Diftar uitrollen
-
Blz. 35
1.2.2.2 Communicatiecampagne Diftar
-
Blz. 36
1.2.2.3 Flankerende sociale maatregelen Diftar uitwerken
-
Blz. 37
1.2.3. We faciliteren en responsabiliseren inwoners en handelaars
-
Blz. 38
1.2.3.1 Fairtradetour uitwerken
-
Blz. 39
1.2.3.2 Fair Trade in de kijker zetten tijdens de week van de duurzame gemeente
-
Blz. 40
1.2.3.3 Reglementering etalageverlichting uitwerken en toevoegen aan het UGP
-
Blz. 41
1.2.3.4 Sensibiliseren en promoten van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam ondernemerschap
-
Blz. 42
1.2.3.5 Sensibiliseren rond duurzaam (ver)bouwen via communicatiekanalen
-
Blz. 43
1.2.3.6 Heroriëntatie van subsidies energieprestatie
-
Blz. 44
1.2.3.7 Meer communicatie rond buurtboeners
-
Blz. 45
1.2.3.8 Campagne rond zwerfvuil en sluikstort gericht op handelaars
-
Blz. 46
1.2.4. We creëren meer ruimte voor groen en natuur
-
Blz. 47
1.2.4.1 Stimuleren om in nieuwe projecten groen toe te voegen
-
Blz. 48
1.2.4.2 Biodiversiteitsprojecten uitvoeren
-
Blz. 49
1.2.4.3 Subsidies in het kader van parkbeheersplannen en slibopruimingen zoeken
-
Blz. 50
1.2.4.4 Onderzoeken afsprakennota rond vrijwaren groene gebieden
-
Blz. 51
1.2.5. We nemen maatregelen in het kader van klimaatadaptatie
-
Blz. 52
1.2.5.1 Hemelwaterplan laten uitwerken door Riolink
-
Blz. 53
1.2.5.2 Hemelwaterplan vertalen op wijkniveau
-
Blz. 54
1.3. Verkeersstromen komen minder in conflict en Mortsel is verkeersveiliger
-
Blz. 55
Samenvatting
-
Blz. 56
Financieel overzicht 1.3.
-
Blz. 57
Actieplannen
-
Blz. 58
1.3.1. We voorzien veilige ruimtelijke verbindingen
-
Blz. 59
1.3.1.1 Verbeteren van het huidige tragewegennetwerk
-
Blz. 60
1.3.1.2 Duidelijke onderhoudsafspraken rond functionele trage wegen
-
Blz. 61
1.3.2. We verbeteren de verkeerscirculatie
-
Blz. 62
1.3.2.1 Circulaire maatregelen uitvoeren
-
Blz. 63
1.3.2.2 Uitrol ANPR netwerk
-
Blz. 64
1.3.3. We verhogen de leesbaarheid van de verkeersinfrastructuur
-
Blz. 65
1.3.3.1 Inrichtingsstandaarden vastleggen en toevoegen aan kwaliteitsboek
-
Blz. 66
1.3.3.2 Verkeersveilligheidsmaatregelen uit circulatiestudie prioriteren en uitvoeren
-
Blz. 67
1.3.3.3 Verkeersbordendatabank actualiseren
-
Blz. 68
1.3.3.4 Verkeersbordenpark updaten
-
Blz. 69
1.3.3.5 Eenduidige voorrangsregels voor fietsers uitwerken
-
Blz. 70
1.3.3.6 Eenduidige rijrichting voor fietsers per traject
-
Blz. 71
1.3.4. We sensibiliseren en handhaven rond verkeersveilig gedrag
-
Blz. 72
1.3.4.1 Protocol met parket en politie over verkeershandhaving afsluiten
-
Blz. 73
1.3.4.2 Sensibiliseringscampagne rond verkeersveiligheid
-
Blz. 74
1.3.4.3 Metroplan veilige verbindingen uitwerken
-
Blz. 75
1.4. We bereiken een modal split van 50/50 tegen 2030
-
Blz. 76
Samenvatting
-
Blz. 77
Financieel overzicht 1.4
-
Blz. 78
Actieplannen
-
Blz. 79
1.4.1. We dragen bij aan de verduurzaming van het privévervoer
-
Blz. 80
1.4.1.1 Laadpalen voor e-rijden voorzien
-
Blz. 81
1.4.1.2 Ontwikkeling bedrijfsvervoersplan
-
Blz. 82
1.4.1.3 Afgedankte voertuigen laten slopen
-
Blz. 83
1.4.1.4 Leasen van het wagenpark
-
Blz. 84
1.4.2. We herbekijken onze parkeertarieven
-
Blz. 85
1.4.2.1 Indexeren huidige tarieven
-
Blz. 86
1.4.2.2 Verhogen parkeerretributietarief naar 25 euro
-
Blz. 87
1.4.2.3 Progressief tarief toepassen in de oranje zone
-
Blz. 88
1.4.2.4 Vastleggen van een marktconform tarief voor stadsterras
-
Blz. 89
1.4.2.5 Tarief bewonerskaarten verhogen
-
Blz. 90
1.4.3. We bouwen deelmobiliteitssystemen uit met partners
-
Blz. 91
1.4.3.1 Deelmobiliteitssystemen introduceren
-
Blz. 92
1.4.3.2 Mobipunten ontwikkelen
-
Blz. 93
1.4.3.3 MaaS ontwikkelingen opvolgen
-
Blz. 94
1.5. Het woningpatrimonium is kwalitatief
-
Blz. 95
Samenvatting
-
Blz. 96
Financieel overzicht 1.5.
-
Blz. 97
Actieplannen
-
Blz. 98
1.5.1. We versterken de gegevensverzameling rond het woningpatrimonium
-
Blz. 99
1.5.1.1 Interne check opdeling panden in kader van conformiteitsattest (CA)
-
Blz. 100
1.5.1.2 Registratie eigenaar/huurder bij inschrijving bevolkingsregister
-
Blz. 101
1.5.1.3 GIS als instrument om een proactief woningkwaliteitsbeleid uit te bouwen
-
Blz. 102
1.5.1.4 Ontwikkelen van een opvolgprogramma conformiteitsonderzoeken
-
Blz. 103
1.5.2. We bewaken de kwaliteit van het woningpatrimonium
-
Blz. 104
1.5.2.1 Voldoende woningcontroleurs aanwijzen
-
Blz. 105
1.5.2.2 Opsporingsstrategie verwaarloosde gebouwen uitwerken
-
Blz. 106
1.5.2.3 Afsprakenkader met de minister en het SVK afsluiten
-
Blz. 107
1.5.2.4 Verhuurders aanschrijven rond verplicht CA
-
Blz. 108
1.5.3. We werken (mee) aan nieuwe, duurzame woonprojecten
-
Blz. 109
1.5.3.1 Creatie van een duurzaam woongebied in de Sint-Benedictusstraat
-
Blz. 110
2. Mortsel is een bruisende stad
-
Blz. 111
2.1. Mortsel heeft een breed aanbod aan kwalitatieve vrijetijds- en dienstverleningsinfrastructuur
-
Blz. 112
Samenvatting
-
Blz. 113
Financieel overzicht 2.1.
-
Blz. 114
Actieplannen
-
Blz. 115
2.1.1. We verbouwen het stadhuis tot een multifunctionele ontmoetingsplaats en centrale plek voor onze lokale dienstverlening
-
Blz. 116
2.1.1.1 We bouwen een belevingsbib uit op de stadscampus
-
Blz. 117
2.1.1.2 We creëren een nieuwe polyvalente zaal
-
Blz. 118
2.1.1.3 Verbouwing stadhuis
-
Blz. 119
2.1.1.4 Brug over de fortvijver
-
Blz. 120
2.1.1.5 Inrichting Stadscampus volgens het nieuwe werken
-
Blz. 121
2.1.1.6 Toegankelijk, transparant stadsonthaal
-
Blz. 122
2.1.2. We revitaliseren FORT 4 tot een plek voor ontmoeting, ontspanning, geschiedenis- en natuurbeleving
-
Blz. 123
2.1.2.1 Haalbaarheidsstudie en oprichting SPV
-
Blz. 124
2.1.2.2 We rapporteren over de werking van de BV FORT 4
-
Blz. 125
2.1.3. We creëren nieuwe plekken voor ontspanning, natuur-, sport- en spelbeleving
-
Blz. 126
2.1.3.1 Uitwerking subsidiedossiers Sportlandschap
-
Blz. 127
2.1.3.2 Ontspanningsmogelijkheden in de natuur verbreden
-
Blz. 128
2.1.4. We evalueren en verbeteren (de inzet van) het bestaande vrijetijdspatrimonium
-
Blz. 129
2.1.4.1 Renovatie jeugdverenigingslokalen (Kreamo/KSA)
-
Blz. 130
2.1.4.2 Gerichte promotie van infrastructuur sportlandschap naar verenigingen
-
Blz. 131
2.1.4.3 Evalueren toekomst Mark Liebrechtschouwburg
-
Blz. 132
2.1.4.4 Infrastructuur ter beschikking stellen van particulieren
-
Blz. 133
2.1.4.5. Verledden vrijetijdsinfrastructuur
-
Blz. 134
2.1.4.6 Renovatie Mark Liebrechtschouwburg
-
Blz. 135
2.1.5. We spelen onze culturele en toeristische troeven uit
-
Blz. 136
2.1.5.1 We promoten ons erfgoed
-
Blz. 137
2.1.5.2 Erfgoed zichtbaar in het straatbeeld
-
Blz. 138
2.1.5.3 Dossier schouw Gevaert beïnvloeden via RUP
-
Blz. 139
2.1.5.4 Gidsenopleiding opstarten en gidsenwerking opentrekken
-
Blz. 140
2.1.5.5 Een heim voor de heemkundige kring
-
Blz. 141
2.1.5.6 Stedelijke horeca betrekken bij fiets- en wandeltoerisme
-
Blz. 142
2.2. Het winkelcentrum van Mortsel heeft een kwalitatief aanbod en bruist van de activiteit
-
Blz. 143
Samenvatting
-
Blz. 144
Financieel overzicht 2.2.
-
Blz. 145
Actieplannen
-
Blz. 146
2.2.1. We maken het kernwinkelgebied compacter
-
Blz. 147
2.2.1.1 Geografische afbakening kernwinkelgebied
-
Blz. 148
2.2.1.2 Heroriëntatie starters- en verhuissubsidie
-
Blz. 149
2.2.1.3 Kwaliteitsvolle functiewijzigingen mogelijk maken door omgevingsinstrumenten
-
Blz. 150
2.2.2. We zetten onze lokale handelaars in de kijker
-
Blz. 151
2.2.2.1 Campagne 'Heerlijk lokaal' verderzetten
-
Blz. 152
2.2.2.2 Promotaks herbekijken
-
Blz. 153
2.2.3. We geven impulsen om een rijker winkelaanbod te creëren
-
Blz. 154
2.2.3.1 Politiereglement aanpassen in functie van kwalitatieve detailhandel
-
Blz. 155
2.2.3.2 Faciliteren tijdelijk gebruik van leegstaande winkelpanden
-
Blz. 156
3. In Mortsel voelt iedereen zich thuis
-
Blz. 157
3.1. Onze wijken hebben een rijk sociaal weefsel
-
Blz. 158
Samenvatting
-
Blz. 159
Financieel overzicht 3.1.
-
Blz. 160
Actieplannen
-
Blz. 161
3.1.1. We gaan wijkgericht werken
-
Blz. 162
3.1.1.1 Onderzoeken noden in wijken
-
Blz. 163
3.1.1.2 Verbreding buddywerking
-
Blz. 164
3.1.1.3 Inzet buurtgezichten en opbouwwerkers
-
Blz. 165
3.1.2. We creëren ontmoetingsplaatsen die de sociale cohesie versterken
-
Blz. 166
3.1.2.1 Ondersteunen breed gebruik schoolgebouw
-
Blz. 167
3.1.2.2 Plan met noden aan buurthuizen o.b.v. wijkanalyse
-
Blz. 168
3.1.2.3 Stedenbouwkundige instrumenten inzetten voor de realisatie van meer gemeeschapsruimten
-
Blz. 169
3.1.2.4 Realiseren van buurthuizen
-
Blz. 170
3.1.2.5 De Populier omvormen tot buurthuis
-
Blz. 171
3.1.2.7 Opentrekken van de werking van het JOC
-
Blz. 172
3.1.3. We betrekken bijzondere doelgroepen actief bij het buurtleven
-
Blz. 173
3.1.3.1 Traject tweede inburgering
-
Blz. 174
3.1.3.2 Versterken taalinitiatieven
-
Blz. 175
3.1.3.3 Samenlevingsproblemen aanpakken
-
Blz. 176
3.1.4. We versterken de toegankelijkheid van ons vrijetijdsaanbod
-
Blz. 177
3.1.4.1 Kinderen onthalen in academies
-
Blz. 178
3.1.4.2 Kunstkuur realiseren
-
Blz. 179
3.1.4.3 Toegankelijkheid van het naschoolse aanbod vergroten
-
Blz. 180
3.1.4.4 UiTPAS realiseren
-
Blz. 181
3.1.4.5 Kritische analyse bestaand vrijetijdsaanbod
-
Blz. 182
3.1.4.6 Realiseren van een wijkgericht vrijetijdsaanbod
-
Blz. 183
3.2. Het welzijnshuis is een centraal referentiepunt voor zorg en welzijn met regionale uitstraling
-
Blz. 184
Samenvatting
-
Blz. 185
Financieel overzicht 3.2.
-
Blz. 186
Actieplannen
-
Blz. 187
3.2.1. We bouwen een nieuw welzijnshuis
-
Blz. 188
3.2.1.1 We bouwen een nieuw welzijnshuis
-
Blz. 189
3.2.1.2 Inrichting Welzijnshuis volgens het nieuwe werken
-
Blz. 190
3.2.1.3 Aanleg tuin welzijnscampus
-
Blz. 191
3.2.2. We ontwikkelen het aanbod in ons welzijnshuis
-
Blz. 192
3.2.2.1 Versterken themaloket zorg en welzijn
-
Blz. 193
3.2.2.2 Integreren Huis van het Kind in het welzijnshuis
-
Blz. 194
3.2.2.3 Samenwerking Dyzo onderzoeken
-
Blz. 195
3.2.2.4 Onderzoeken en inrichten inhouse samenwerking psycholoog
-
Blz. 196
3.2.2.5 Samenwerking Multiversum versterken
-
Blz. 197
3.2.2.6 Uitwerken tarieven lokale actoren
-
Blz. 198
3.2.2.7 Tijdelijke werkervaring - trajectsubsidie (inspanningsvergoeding)
-
Blz. 199
3.2.2.8 Tijdelijke werkervaring - compensatievergoeding
-
Blz. 200
3.2.2.9 Samenwerking Family Justice Center versterken
-
Blz. 201
3.2.3. We ontwikkelen het geïntegreerd breed onthaal (GBO)
-
Blz. 202
3.2.3.1 We ontwikkelen het GBO op niveau van de ELZ ZORA en focussen in eerste instantie op de groep kwetsbare alleenstaande jongeren en ouders.
-
Blz. 203
3.3. Het stadspatrimonium en de dienst- en hulpverlening zijn toegankelijk
-
Blz. 204
Samenvatting
-
Blz. 205
Financieel overzicht 3.3.
-
Blz. 206
Actieplannen
-
Blz. 207
3.3.1. We werken aan een integrale toegankelijkheid
-
Blz. 208
3.3.1.1 Universeel design implementeren
-
Blz. 209
3.3.1.2 Inclusiespeeltuigen realiseren
-
Blz. 210
3.3.2. We zorgen dat iedereen mee is met de digitale revolutie
-
Blz. 211
3.3.2.1 Versterken eigen medewerkers rond digitalisering
-
Blz. 212
3.3.2.2 Digitale dienstverlening bib en stadsonthaal versterken
-
Blz. 213
3.3.2.3 Interlinde uitbreiden
-
Blz. 214
3.3.2.4 Vindplaatsgericht werken rond digibeten
-
Blz. 215
3.3.2.5 We voorzien individuele toegang tot het internet thuis voor alle kwetsbare burgers
-
Blz. 216
3.3.2.6 We werken een overkoepelend e-inclusiebeleid binnen het lokaal bestuur uit
-
Blz. 217
3.4. Het zorgaanbod is divers en lokaal verankerd
-
Blz. 218
Samenvatting
-
Blz. 219
Financieel overzicht 3.4.
-
Blz. 220
Actieplannen
-
Blz. 221
3.4.1. We organiseren de zorg wijk- & buurtgericht
-
Blz. 222
3.4.1.1 Expertise zorg outreachend inzetten
-
Blz. 223
3.4.1.2 Kindzorg in zorgcontinuüm opnemen
-
Blz. 224
3.4.1.3 IAO (innovatieve arbeidsorganisatie)
-
Blz. 225
3.4.2. We optimaliseren het zorgaanbod
-
Blz. 226
3.4.2.1 Evaluatie klusjesdienst
-
Blz. 227
3.4.2.2 Analyse noden kinderopvang en mobiliteit
-
Blz. 228
3.4.2.3 Optimaliseren BKO
-
Blz. 229
3.4.2.4 Onderzoek alternatieven MMC
-
Blz. 230
3.4.2.5 Ondersteunen van actoren buitenschoolse opvang in het behalen van een kwaliteitslabel
-
Blz. 231
3.4.3. We blijven inzetten op diverse zorgformules zodat we op maat kunnen werken
-
Blz. 232
3.4.3.1 Minimale renovatie van bestaande erkende assistentiewoningen Meerminne 4
-
Blz. 233
3.4.3.2 CADO installeren
-
Blz. 234
3.4.3.3 Onderzoek realisatie verloren flats met externe partner
-
Blz. 235
3.4.4. We bouwen een nieuwe zorgcampus
-
Blz. 236
3.4.4.1 We onderzoeken een publiek-private samenwerking voor de ontwikkeling van Meerminne 4 en Meerminne 6
-
Blz. 237
3.4.4.2 We bouwen een nieuwe zorgcampus
-
Blz. 238
3.4.4.3 We leggen een tuin aan in de zorgcampus
-
Blz. 239
3.5. Het woningaanbod is divers, betaalbaar en sluit niemand uit
-
Blz. 240
Samenvatting
-
Blz. 241
Financieel overzicht 3.5.
-
Blz. 242
Actieplannen
-
Blz. 243
3.5.1. We bestrijden de leegstand
-
Blz. 244
3.5.1.1 Proces leegstandsregistratie herbekijken
-
Blz. 245
3.5.1.2 Belasting op leegstand correct toepassen
-
Blz. 246
3.5.1.3 Uitwerken reglement tweede verblijven
-
Blz. 247
3.5.2. We maken alternatieve woonvormen mogelijk
-
Blz. 248
3.5.2.1 Campagne rond huisdelen
-
Blz. 249
3.5.2.2 Richtlijnen- en handhavingskader rond huisdelen uitwerken
-
Blz. 250
3.5.3. We houden de huurprijzen onder controle
-
Blz. 251
3.5.3.1 Invoeren huurpremie
-
Blz. 252
3.5.4. We versterken het sociaal woningaanbod
-
Blz. 253
3.5.4.1 Meerwaardebelasting invoeren en implementeren
-
Blz. 254
3.5.4.2 Toewijzingsbeleid SVK aanpassen
-
Blz. 255
3.5.5. We zetten in op voldoende en aangepaste huisvesting voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 256
3.5.5.1 We bouwen een nieuw woonwagenterrein
-
Blz. 257
3.5.5.2 Onderzoek plaatselijke opvang van daklozen
-
Blz. 258
3.5.5.3 Meldpunt discriminatie woonmarkt voorzien
-
Blz. 259
3.5.5.4 Panden ruilen met De Ideale Woning
-
Blz. 260
3.5.5.5 Noodwoningen realiseren
-
Blz. 261
3.5.6. We nemen maatregelen rond de energiecrisis
-
Blz. 262
3.5.6.1 We versterken de energiecellen
-
Blz. 263
3.6. Ieder kind krijgt gelijke onderwijskansen
-
Blz. 264
Samenvatting
-
Blz. 265
Financieel overzicht 3.6.
-
Blz. 266
Actieplannen
-
Blz. 267
3.6.1. We nemen initiatieven om de kleuterparticipatie aan het onderwijs te verhogen
-
Blz. 268
3.6.1.1 Situatie kleuterparticipatie in kaart brengen voor Mortsel
-
Blz. 269
3.6.1.2 Samenwerken rond kleuterparticipatie met lokale actoren
-
Blz. 270
3.6.1.3 Huis van het Kind als toeleider inzetten
-
Blz. 271
3.6.2. We nemen maatregelen tegen spijbelen
-
Blz. 272
3.6.2.1 Ondersteunen bestaande acties lokale actoren
-
Blz. 273
3.6.2.2 Organiseren spijbelnetwerk
-
Blz. 274
3.6.3. We coördineren en ondersteunen huiswerkbegeleiding
-
Blz. 275
3.6.3.1 Inzetten op spelenderwijs taal aanleren
-
Blz. 276
3.6.3.2 Project werelddelen verderzetten
-
Blz. 277
3.6.3.3 Uitbreiden huiswerkbegeleiding
-
Blz. 278
4. Mortsel is een sterk merk
-
Blz. 279
4.1. Het merk Mortsel is herkenbaar
-
Blz. 280
Samenvatting
-
Blz. 281
Financieel overzicht 4.1.
-
Blz. 282
Actieplannen
-
Blz. 283
4.1.1. We ontwikkelen een merkteken
-
Blz. 284
4.1.1.1 Uitklaren naamgeving entiteiten
-
Blz. 285
4.1.1.2 Ontwikkelen nieuw merkteken
-
Blz. 286
4.1.1.3 Doorvoeren nieuw merkteken
-
Blz. 287
4.1.2. We vergroten de zichtbaarheid van ons merk
-
Blz. 288
4.1.2.1 Herkenbaarheid patrimonium Mortsel
-
Blz. 289
4.1.2.2 Bestickering auto's en fietsen
-
Blz. 290
4.1.2.3 Feestmateriaal en tenten met nieuwe huisstijl
-
Blz. 291
4.1.2.4 Promotiemateriaal voor evenementen
-
Blz. 292
4.1.2.5 Actiever communiceren over stadsvernieuwing
-
Blz. 293
4.1.2.6 We maken de netheidsacties in de wijken zichtbaar
-
Blz. 294
4.2. Onze communicatie bereikt de juiste doelgroepen
-
Blz. 295
Samenvatting
-
Blz. 296
Financieel overzicht 4.2.
-
Blz. 297
Actieplannen
-
Blz. 298
4.2.1. We verbeteren en versterken onze communicatiekanalen
-
Blz. 299
4.2.1.1 Verbeteren van de website
-
Blz. 300
4.2.1.2 B-alert uitbreiden
-
Blz. 301
4.2.1.3 Inzet clear channels herbekijken
-
Blz. 302
4.2.1.4 Interne communicatieinstrumenten optimaliseren
-
Blz. 303
5. Mortsel is een stad die verbindingen maakt
-
Blz. 304
5.1. Mortselaars voelen zich betrokken bij het beleid en de gemeenschap. Ze nemen eigenaarschap op.
-
Blz. 305
Samenvatting
-
Blz. 306
Financieel overzicht 5.1.
-
Blz. 307
Actieplannen
-
Blz. 308
5.1.1. Mortsel bestuift verder
-
Blz. 309
5.1.1.1 Opmaak en implementatie participatiereglement
-
Blz. 310
5.1.1.2 Participatietraject tragewegennetwerk
-
Blz. 311
5.1.1.3 Participatietrajecten rond stadsvernieuwing
-
Blz. 312
5.1.1.4 Financiële impulsen aan burgerinitiatieven
-
Blz. 313
5.1.1.5 Online participatietool
-
Blz. 314
5.1.2. We geven verenigingen en vrijwilligers impulsen en middelen
-
Blz. 315
5.1.2.1 Verenigingen beschouwen als partners in de realisatie van het MJP
-
Blz. 316
5.1.3. We zetten onze ondernemers in als ambassadeurs
-
Blz. 317
5.1.3.1 Specifieke communicatie naar allochtone ondernemers
-
Blz. 318
5.1.3.2 Responsabiliseren en stimuleren van handelaars om zelf actie te ondernemen
-
Blz. 319
5.2. Het lokaal bestuur is een toonaangevende lokale regisseur en intergemeentelijke trekker
-
Blz. 320
Samenvatting
-
Blz. 321
Financieel overzicht 5.2.
-
Blz. 322
Actieplannen
-
Blz. 323
5.2.1. We brengen lokale partners rond de tafel
-
Blz. 324
5.2.1.1 Communicatie en netwerking met ondernemingen
-
Blz. 325
5.2.1.2 Signaaldetectie door netwerktafelmethodiek
-
Blz. 326
5.2.1.3 Signaaldetectie via het project 'Lokaal Signaal'
-
Blz. 327
5.2.2. We zijn actief binnen intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
-
Blz. 328
5.2.2.1 Onderzoeken bovenlokale ICT-gemeenschap
-
Blz. 329
5.2.2.2 Intergemeentelijke samenwerking doorrekenen of optimaliseren
-
Blz. 330
5.2.2.3 Intergemeentelijke samenwerking zuidrand verderzetten
-
Blz. 331
5.2.2.4 Trekker van ELZ ZORA
-
Blz. 332
5.2.3. We nemen onze regierol rond onderwijs op
-
Blz. 333
5.2.3.1 Herbekijken contract schoolgemeenschap
-
Blz. 334
5.2.3.2 Stimuleren burgerschapsvorming
-
Blz. 335
5.2.3.3 Coördineren van het inschrijvingsbeleid
-
Blz. 336
5.2.3.4 Bewaken van de onderwijscapaciteit
-
Blz. 337
5.2.3.5 Openstellen bioklas voor andere netten
-
Blz. 338
5.2.4. We nemen de regierol rond lokale sociale economie op intergemeentelijk niveau op
-
Blz. 339
5.2.4.1 Integratie ZORA Wijk-werken, A&A ZORA en de regierol sociale economie binnen de ILV ZORA Werkt!
-
Blz. 340
5.2.4.10 We stellen een subsidiereglement op voor organisaties in de sociale economie
-
Blz. 341
5.2.4.11 We hebben extra aandacht voor kansengroepen
-
Blz. 342
5.2.4.12 We zorgen voor een lokaal laagdrempelig opleidingsaanbod
-
Blz. 343
5.2.4.13 We exploreren de opties van een open leeratelier
-
Blz. 344
5.2.4.14 We ondersteunen veerkrachtige ondernemingen in een toekomstbestendige arbeidsmarkt
-
Blz. 345
5.2.4.15 We stemmen vraag en aanbod van de arbeidsmarkt op elkaar af
-
Blz. 346
5.2.4.16 We verduurzamen het aankoopbeleid van participerende gemeenten
-
Blz. 347
5.2.4.17 We promoten circulaire economie en duurzaamheid
-
Blz. 348
5.2.4.18 We sluiten een samenwerkingsovereenkomst af tussen de VDAB en de lokale besturen van ZORA Werkt
-
Blz. 349
5.2.4.19 We werken een project ‘capacity building/lokaal partnerschap’ uit
-
Blz. 350
5.2.4.2 Samenwerking met en tussen actoren in de sociale economie bevorderen alsook tussen de sociale economie en de reguliere economie
-
Blz. 351
5.2.4.3 Stimuleren van de ontwikkeling en uitbouw van de lokale sociale economie
-
Blz. 352
5.2.4.4 We implementeren een intergemeentelijke digibank ZORA Werkt
-
Blz. 353
5.2.4.5 We zetten in op outreachende activiteiten binnen ZORA Werkt ter versterking van digitale inclusie
-
Blz. 354
5.2.4.6 We nemen de lokale regierol sociale economie en werk op binnen ZORA Werkt
-
Blz. 355
5.2.4.7 We ondersteunen de intergemeentelijke vereniging ZORA Werkt vanuit de regierol sociale economie
-
Blz. 356
5.2.4.8 We informeren en ondersteunen de lokale sociale economie
-
Blz. 357
5.2.4.9 We ondersteunen subsidieprojecten rond sociale economie
-
Blz. 358
5.2.5. We nemen onze regierol rond wonen op
-
Blz. 359
5.2.5.1 Nieuwe, structurele samenwerkingen met lokale partners opzetten
-
Blz. 360
5.2.5.2 Partnerschap aangaan met EnergieKhuis
-
Blz. 361
5.2.6. We nemen onze regierol rond buitenschoolse opvang en activiteiten op
-
Blz. 362
5.2.6.1 We rollen het decreet BOA ism relevante actoren uit
-
Blz. 363
5.3. Mortsel is een sociaal geëngageerde stad die mondiale verbindingen maakt.
-
Blz. 364
Samenvatting
-
Blz. 365
Financieel overzicht 5.3.
-
Blz. 366
Actieplannen
-
Blz. 367
5.3.1. We zetten verder in op mondiaal beleid
-
Blz. 368
5.3.1.1 We zetten verder in op mondiaal beleid
-
Blz. 369
5.3.1.2 We nemen onze verantwoordelijkheid in de Oekraïnecrisis
-
Blz. 370
6. Mortsel is een creatieve organisatie die altijd in ontwikkeling is
-
Blz. 371
6.1. Mensen en middelen worden efficiënt ingezet en creëren meerwaarde
-
Blz. 372
Samenvatting
-
Blz. 373
Financieel overzicht 6.1.
-
Blz. 374
Actieplannen
-
Blz. 375
6.1.1. We zijn middelenbewust en beheren ze volgens het goede huisvaderprincipe
-
Blz. 376
6.1.1.1 Maximale overheadnorm bij afweging bij nieuwe initiatieven
-
Blz. 377
6.1.1.2 Verbeteren archiefbeheer
-
Blz. 378
6.1.2. We werken aan onze IT-infrastructuur
-
Blz. 379
6.1.2.1 Lange termijnvisie coördinatie-uren ICT
-
Blz. 380
6.1.2.2 Ontzorgingsproject
-
Blz. 381
6.1.3. We zetten ons patrimonium doordacht in
-
Blz. 382
6.1.3.1 Capaciteitsuitbreiding van het GTI
-
Blz. 383
6.1.3.2 Realisatie nieuwe stadswerken aan de Heirbaan
-
Blz. 384
6.1.3.3 Plan van aanpak Stadsplein 2
-
Blz. 385
6.1.3.4 Onderzoek herbestemming conciërgewoning AMWD
-
Blz. 386
6.1.4. We beperken en absorberen de impact van de coronacrisis op onze stad en ons bestuur
-
Blz. 387
6.1.4.1 Aanwenden COVID-19 subsidies hogere overheden
-
Blz. 388
6.1.4.2 Aanwenden COVID-19 subsidie voor lokale armoedebestrijding
-
Blz. 389
6.1.4.3 Aanwenden COVID-19 consumptiebudget voor kwetsbare huishoudens
-
Blz. 390
6.1.4.4 Aanwenden COVID-19 subsidie ter ondersteuning van het lokaal verenigingsleven
-
Blz. 391
6.1.4.5 Aanwenden COVID-19 subsidie voor infrastructuur en uitbating vaccinatiecentrum
-
Blz. 392
6.2. Mortsel is een slimme stad. Onze dienst- en hulpverlening is klant- en toekomstgericht
-
Blz. 393
Samenvatting
-
Blz. 394
Financieel overzicht 6.2.
-
Blz. 395
Actieplannen
-
Blz. 396
6.2.1. We zetten in op de digitalisering van interne en externe werking
-
Blz. 397
6.2.1.1 Datamanagement en business intelligence
-
Blz. 398
6.2.1.2 Visie rond smartcity uitwerken
-
Blz. 399
6.2.1.3 Moderne digitale werkplek ontwikkelen
-
Blz. 400
6.2.1.4 Uitvoeren van de digisprong
-
Blz. 401
6.2.1.5 Tijds- en plaatsonafhankelijke klantencontacten mogelijk maken
-
Blz. 402
6.2.2. We vereenvoudigen parkeerregimes en verbeteren de dienstverlening
-
Blz. 403
6.2.2.1 Betalende parkeerzones vereenvoudigen
-
Blz. 404
6.2.2.2 Blauwe zone vereenvoudigen
-
Blz. 405
6.2.2.3 Parkeerregime in ingesloten zones herbekijken
-
Blz. 406
6.2.2.4 Webshop rond parkeerproducten aanbieden
-
Blz. 407
6.2.2.5 Parkeerautomaten verbeteren
-
Blz. 408
6.2.2.6 Misbruik laad- en loskades aanpakken
-
Blz. 409
6.3. Mortsel is een topwerkgever
-
Blz. 410
Samenvatting
-
Blz. 411
Financieel overzicht 6.3.
-
Blz. 412
Actieplannen
-
Blz. 413
6.3.1. We hanteren een waarderende benadering
-
Blz. 414
6.3.1.1 Nieuwe vormen van tewerkstelling mogelijk maken
-
Blz. 415
6.3.1.2 Implementatie talentmanagement
-
Blz. 416
6.3.1.3 Realiseren cafetariaplan en buitengewone prestaties
-
Blz. 417
6.3.1.4 Schitteren in de zorg
-
Blz. 418
6.3.2. We creëren een kader voor veilige communicatie en werkomstandigheden
-
Blz. 419
6.3.2.1 We creëren een kader voor veilige communicatie en werkomstandigheden.
-
Blz. 420
6.3.3. We ondersteunen onze schoolbesturen in professioneel HR beleid
-
Blz. 421
6.3.3.1 360 graden evaluatie schooldirecteurs
-
Blz. 422
6.3.3.2 Onderzoeken eenvormig statuut administratief personeel scholen
-
Blz. 423
6.3.3.3 Afstemmen HR-beleidsinstrumenten voor schoolpersoneel
-
Blz. 424
6.3.4. We versterken onze medewerkers via een aangepast vormingsaanbod
-
Blz. 425
6.3.4.1 Integriteitsbeleid uitwerken en implementeren
-
Blz. 426
6.3.4.2 Budgethouders versterken in hun rol
-
Blz. 427
6.4. Mortsel werkt systematisch aan een beheerste organisatie
-
Blz. 428
Samenvatting
-
Blz. 429
Financieel overzicht 6.4.
-
Blz. 430
Actieplannen
-
Blz. 431
6.4.1. We volgen de aanbevelingen uit de audit geldmiddelen op.
-
Blz. 432
6.4.1.1 De organisatie concretiseert en implementeert het goedgekeurde kader voor organisatiebeheersing
-
Blz. 433
6.4.1.2 De organisatie rapporteert volgens de decretale verplichtingen aan de respectievelijke raden over organisatiebeheersing
-
Blz. 434
6.4.1.3 De organisatie maakt een strategisch kader op rond de criteria voor het samenstellen en beheren van leningen en beleggingen
-
Blz. 435
6.4.1.4 De organisatie werkt een systematiek uit om haar bankrekeningen en resterende kassa’s veilig, accuraat en transparant te beheren en legt hierbij krijtlijnen of afspraken vast
-
Blz. 436
6.4.1.5 De organisatie evalueert de rollen en autorisaties voor het beheer van haar geldmiddelen.
-
Blz. 437
6.4.1.6 De organisatie werkt een systematiek uit om kennis over en taken voor het beheer van de leningen te borgen en/of te delen
-
Blz. 438
6.4.2. We hanteren een kader voor organisatiebeheersing
-
Blz. 439
6.4.2.1 Uitvoeren van de zelfevaluatie organisatiebeheersing
-
Blz. 440
6.4.2.2 Jaarlijks rapporteren over organisatiebeheersing via het meerjarenplan
-
Blz. 441
6.4.3. We verbeteren ons informatie- en procesbeheer
-
Blz. 442
6.4.3.1 Fysiek sleutelbeheer uitwerken
-
Blz. 443
6.4.3.2 Digitaal rechten- en rollenbeheer verfijnen
-
Blz. 444
6.4.3.3 Procesmanagement optimaliseren
-
Blz. 445
6.4.3.4 HR-processen documenteren
-
Blz. 446
6.4.3.5 Financiële kernprocessen documenteren
-
Blz. 447
6.4.3.6 Afwerken van de inventaris informatiestromen
-
Blz. 448
De toelichting
-
Blz. 449
T2 - Ontvangsten en uitgaven naar economische aard
-
Blz. 450
Schema T2
-
Blz. 451
Financiële bespreking
-
Blz. 452
Inleiding tot de financiële bespreking
-
Blz. 453
Inleiding
-
Blz. 454
Bespreking van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard
-
Blz. 455
Exploitatie
-
Blz. 456
Exploitatie
-
Blz. 457
Exploitatieuitgaven
-
Blz. 458
Exploitatieontvangsten
-
Blz. 459
Investeringen
-
Blz. 460
Investeringen
-
Blz. 461
Investeringsuitgaven
-
Blz. 462
Investeringsontvangsten
-
Blz. 463
Financiering
-
Blz. 464
Financiering
-
Blz. 465
Financieringsuitgaven
-
Blz. 466
Financieringsontvangsten
-
Blz. 467
Thesaurietoestand
-
Blz. 468
Thesaurietoestand
-
Blz. 469
Overzicht van de (gewijzigde) financiële risico's
-
Blz. 470
Inleiding tot de financiële risico's
-
Blz. 471
Ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting
-
Blz. 472
Ontvangsten uit de opcentiemen op de onroerende voorheffing
-
Blz. 473
Pensioenbijdrage statutaire ambtenaren en responsabliseringsbijdrage
-
Blz. 474
Schuldenlast beheren en onder controle houden
-
Blz. 475
Stijging van de onbetaalde facturen en dubieuze debiteuren
-
Blz. 476
De evolutie van het leefloon
-
Blz. 477
De forse stijging van de inflatie
-
Blz. 478
De algemene stijging en toegenomen volatiliteit van de energieprijzen
-
Blz. 479
De stijging van de materialenprijzen
-
Blz. 480
De crisis in Oekraïne
-
Blz. 481
FORT 4
-
Acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap