3.2.2.8 Tijdelijke werkervaring - compensatievergoeding
Status
In uitvoeringStartdatum
01-01-2020Einddatum
Inhoudelijke rapportering
Sinds 2017 is de maatregel tewerkstelling art 60 §7 ingekanteld in het Vlaams decreet Tijdelijke Werkervaring. Dit paste binnen de ambitie van de Vlaamse Regering om tegen 2020 een werkzaamheidsgraad van 76% te behalen en tegen 2025 80%. De cijfers in december 2022 bedragen 75,2% in Mortsel, 76% in ZORA Werkt regio en 75,2% in Vlaanderen. Er wordt aan de OCMW’s gevraagd om verantwoordelijkheid te nemen over het volledige traject Tijdelijke Werkervaring. Concreet betekent dit dat OCMW’s ook na een traject artikel 60 §7, voor zover dit binnen een totale termijn van 24 maanden valt, verantwoordelijk blijven voor de begeleiding. Dit houdt een aanzienlijke nazorgperiode in waarin de arbeidstrajectbegeleider de begeleiding verder zet. De financiering van een TWE traject gebeurt als volgt:
- Een loonsubsidie tijdens de tewerkstelling art 60 §7 via Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie Leefloon cat. 3, een verhoogde staatstoelage voor tewerkstellingen art 60 §7 volgens contingent in sociale economie voor max 12 maanden; het leefloon cat. 3 + 25% voor -25 jarigen valt weg;
- Trajectsubsidie (inspanningsvergoeding): 3.000 euro per jaar per traject TWE voor de hele duur van het TWE traject;
- Een resultaatsfinanciering van 900 euro na doorstroom naar werk na beëindiging van het TWE traject;
- Compensatievergoeding: verschil in betaling van de trajectsubsidie en de te betalen RSZ voor werknemers art 60 §7.
Einde kwartaal 1 waren er 97 leefloongerechtigde cliënten van wie het TWE traject afgerond was. Hiervan was 43,4% drie maanden na afloop van het TWE traject duurzaam aan het werk. Voor regio ZORA bedroeg dit 297 respectievelijk 46,5% en voor provincie Antwerpen 14.314 respectievelijk 39,7%.
In Mortsel werd 12,3% van het aantal RMI-begunstigden opgestart in een TWE traject. Dit percentage is lager dan dat van de provincie Antwerpen 16,7% en dat van Vlaanderen 12,6% maar net hoger dan dat van ZORA 12,0%. We vermelden hierbij dat vooraleer een cliënt opgestart wordt in een TWE traject hieraan een competentieversterkend traject inclusief stage voorafgaat. Dit traject kan leiden tot rechtstreekse bemiddeling en matching aan vacatures, hetzij in het regulier, hetzij in het sociaal economisch circuit. Dit houdt dan in dat er doorstroom vanuit het leefloon gerealiseerd wordt zonder inzet van TWE art 60. Van de Mortselse leefloongerechtigde cliënten die ingeschreven zijn bij VDAB vindt 48,4 % werk twaalf maanden na instroom.