Terug
6.2.1.3 Moderne digitale werkplek ontwikkelen
Status
In uitvoeringStartdatum
01-01-2020Einddatum
Inhoudelijke rapportering
Het project 'Moderne digitale werkplek' bevat een aantal subprojecten die er samen voor moeten zorgen dat medewerkers tijds- en plaatsonafhankelijk gebruik kunnen maken van de IT-infrastructuur van het lokaal bestuur. Medewerkers moeten ook makkelijker kunnen samenwerken en bedrijfsinformatie kunnen vinden en delen. Dit project heeft linken met het GZG-project 'Tijds- en plaatsonafhankelijke klantencontacten' waar we over rapporteren in actie 6.2.1.5.
Er is in het eerste semester gewerkt op drie subprojecten:
- Implementatie van Intune. Dat is een systeem voor het configureren en beheren van de hardware.
- Opzet van het Mobile Device Management voor Android toestellen.
- De uitrol was voorzien voor het eerste kwartaal maar dit werd uitgesteld vanwege de opzet van MAM (Mobile Application Management). Gebruik van MAM is de standaard methode om BYOD (Bring Your Own Device) toestellen te ondersteunen. Vermits 90% van de smartphones die het lokaal bestuur aan medewerkers geeft ook voor persoonlijke doeleinden gebruikt mogen worden, hebben we de oorspronkelijke filosofie aangepast en zullen we MAM in plaats van MDM uitrollen. De ICT-dienst is hier momenteel mee aan het piloteren.
- Implementatie van SharePoint. SharePoint zal de huidige bestandenserver (grotendeels) vervangen. Er wordt ook een intranet op uitgewerkt.
- In het eerste kwartaal werd de basis voor SharePoint opgezet (structuur, layout, rechten, ...)
- In het tweede kwartaal werd de eerste dienst gemigreerd naar de nieuwe mappenstructuur. Andere diensten kregen parallel de uitleg over het hoe en waarom van de migratie naar SharePoint.
- In het eerste semester werd ook het nieuwe intranet 'Mozaïek" uitgewerkt en gelanceerd. Mozaïek werd ontworpen om onze interne communicatie te verbeteren. Het is een gebruiksvriendelijk platform dat alle informatie en tools bundelt die we nodig hebben om efficiënt te kunnen werken en op de hoogte te blijven van nieuws in onze organisatie. Het is de centrale, digitale startplek voor alle medewerkers.
- Implementatie van Awingu. Deze toepassing zorgt ervoor dat enkele andere toepassingen gevirtualiseerd in ons datacentrum kunnen draaien en dat enkel de beeldsignalen van en naar de PC/laptop van de medewerker uitgewisseld moeten worden. Dit zorgt ervoor dat veel minder data uitgewisseld moet worden met het datacentrum en dat de werkingssnelheid van die bewuste toepassingen omhoog kan gaan. Het is de bedoeling dat Awingu op termijn onze VPN kan vervangen. Eind 2022 werd Awingu opgezet. "New Horizon", het pakket dat zowel door financiën als welzijn gebruikt wordt, is als eerste applicatie toegevoegd. Reden hiervoor was dat NH zeer traag werkte. In het tweede kwartaal werden een groot aantal van de medewerkers van welzijn overgezet naar Awingu omdat zij voor hun dagelijks gebruik heel veel in NH werken. Er is ook een test opgezet om de financiële dienst over te zetten.