6.4.3.5 Financiële kernprocessen documenteren
Status
In uitvoeringStartdatum
01-01-2022Einddatum
Inhoudelijke rapportering
Eind 2022 rolden we de BEO-webmodule uit. Deze webapplicatie vereenvoudigt het boekhoudprogramma NH zodat het opzoeken van budgetten, het maken van bestelbonnen en het goedkeuren van facturen vlotter kan verlopen. Aan de verschillende budgethouders en hun medewerkers lichtten we in kleine overlegmomenten de module toe met de focus op het opzoeken van budgetten en de facturatieflow. Deze toelichtingen liepen door in de eerste maanden van 2023.
In het tweede kwartaal 2023 gingen we een stapje verder en informeerden we de budgethouders en hun medewerkers aan de hand van een uitgebreide handleiding over hoe ze in BEO een bestelbon moeten opmaken. We integreerden in de BEO-toepassing de vastgelegde aankoopprocedure: budgethouders keuren voortaan alle bestelbonnen goed; de ingebouwde visumcheck zorgt voor een controle op de toepassing van de wet op de overheidsopdrachten en het beschikbaar budget. Tot slot is er een check op de goedkeuring van de bestelling door het bevoegd politiek orgaan.
Het enthousiasme van de diensten over BEO blijft groot: iedereen vindt eenvoudig zijn budgetten terug, facturen worden veel sneller goedgekeurd en de nodige bestelbonnen worden vlot opgemaakt.
In de tweede helft van 2023 breiden we het gebruik van BEO uit voor de opmaak van uitgaande facturen en wensen we te komen tot een versoepeling van de bestelbonprocedure in het kader van raamcontracten.