Status

Afgerond

Startdatum

01-01-2020

Einddatum

31-12-2021

Inhoudelijke rapportering

De thema-audit geldmiddelen van Audit Vlaanderen van 2020 bracht naar voor dat er een structureel kader nodig was voor het gebruik van provisierekeningen. In uitvoering hiervan keurde het MaT op 6 april de nota ‘Provisierekeningen’ goed. Deze nota legt de afspraken, richtlijnen en procedures vast bij het gebruik van provisierekeningen voor aankopen die niet of zeer moeilijk volgens de aankoopprocedure kunnen verlopen. De verouderde en niet uniforme werkwijze voor heel het bestuur wordt hiermee verlaten. De startbedragen per rekening, de limiet van een debetkaart, de registratie en rapportering volgens een eenduidige excel, het aantal kaarten per rekening, de toegestane verrichtingen en het toezicht van de budgethouder zijn in de nota vastgelegd. Volgens dit kader zal de dienst financiën ook minimaal eenmaal per kwartaal een controle uitvoeren op alle provisierekeningen. De uitrol van deze nota is lopende binnen het bestuur. Aan elke budgethouder en medewerker die in het bezit is van een debetkaart wordt de nota toegelicht. De eerste controle door de dienst financiën zal plaatsvinden bij de afrekening van de provisie van het derde kwartaal. Deze actie is bijgevolg afgerond en in de dagelijkse werking van de dienst financiën geborgd.